0

Forskjellen på bakkemodus og Downhill Assist Control ?

spurt 2022-12-12 22:09:55 +0100

Nå har jeg kjøpt yaris cross men der et par ting jeg lurer lit på bilen her 4hulsdrift ,og ga kan man velge mellom snø-modus som visstnok er beregnet når det er glatt om vinteren , men også noe som heter Trail-modus trail forbinder man jo med terrengkjøring . i manualen står det at bilen ikke er beregnet til kjøres i terrenget. Og da virker det forivrende at den her an kjøremodus man forbinder nettopp med terrengkjøring manualen nevner bare humpede vei i den forbindelsen ,og ikke noe annet for beskrive hensikten med den kjøre modusen

bilen har også posisjon B når det gir velgeren Det forklares at det for å kjøre ned bakker i begrenset hastighet . da kan man selvfølgelig bare kjøre fremover Det som derimot også her skaper lit forivring er at bilen her DAC moddus . det forklares at dette er for å begrense hastigheten når man kjører ned en bakke . bilen bremser da hastigheten selv

Så hva er nå forskjellen på Bakke-modus og DAC (Downhill Assist Control) ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-13 18:18:17 +0100

Trail-mode er ikke mer komplisert enn et modus som skal hjelpe deg ut av situasjoner der et eller flere hjul ikke har grep, eksempelvis på veldig ujevn overflate - derav begrepet "trail" - nynorsk for det norske "sti", "spor".....tenk på det som f.ex en skogsbilvei. Enn si en norsk riksvei....det er enkelte riksveistrekninger som nok kan beskrives som "trail"! Slik Toyota beskriver det, fremstår det for meg som en enkel form for diferensial-sperre, der man bremser ned det hjulet som bare snurrer rundt uten å få grep, for at hjulene som har grep, skal få tilført kraft. Mer komplisert er det ikke.

Snow-mode styrer også gassresponsen fra stillestående hhv når du aksellerer på snø og isdekket vei. Ikke noe hokus-pokus det heller, tenk på det som en funksjon i firehjulstrekket som spiller sammen med ESP og antispinn. Dette samspillet er noe mange ikke legger spesielt mye vekt på når de velger AWD: den virkelige gevinsten ved AWD er en bil som er vesentlig mer stabil under alle forhold, året rundt. Dette med bedre fremkommelighet er egentlig bare en ekstra bonus - noe som følger med på kjøpet.

"Bakke-modus"? Jeg finner ikke dette i beskrivelsen uten videre, men jeg finner en funksjon som kalles "brake-hold". Det er i korthet et system som holder bremsen når du må stoppe i en bakke - f.ex et kryss på en bakketopp. Hos VAG er funksjonen aktiv når du trykker ned en knapp - og kobles inn ved et lett trykk på bremsen når du står på bakketoppen. Hos VAG er det parkeringsbremsen som aktiveres - tipper det er samme tankegang hos Toyota - uten at jeg har en komplett beskrivelse foran meg. Denne greia med DOWNHILL er som navnet antyder, et system som gjør at du kan kjøre trygt ned en bratt og glatt bakke, dette systemet kontroller gass og brems. Om systemet er godt designet, er det en fantastisk god hjelp, jeg kjørte engang en Landrover Freelander med et slikt system ned en bratt bakke på klonk is, det gjorde en ellers skremmende opplevelse til en ren nytelse! Du skal være en over gjennomsnittet erfaren vinterbilist for å gjøre det like godt! HER finner du forlvrig Toyota Europes beskrivelse av den feiende flotte bilen din og firehjulstrekket mv - rett nok på nynorsk - men jeg tenker at det er enklere å lese den på nynorsk enn om du kverner den gjennom google translate: https://newsroom.toyota.eu/all-new-to...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger