0

Nissan Qashqai 1.5 109,8 hk / 81 kw Diesel 2014

spurt 2022-12-08 20:17:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg har en Nissan Qashqai 1.5 109,8 hk / 81 kw Diesel 2014.

Denne er kranglete når det er kald vinter, og når det er fuktig vær ute.

Problemet på vinteren er når jeg har startet bilen på morgenen. Da "hopper" turtallet veldig, og det høres ut som motoren er på vei til å kveles. Å ha bilen på tomgang unngår jeg. Jeg har også tatt en titt under panseret og jeg syns det er veldig mye "bevegelse" på selve motoren. Det kommer også ganske mye eksos og lukt fra bilen. Giret lugger en del i starten når jeg kjører, men avtar når bilen blir varm. Fuel Economy står på 99,99. Men går nedover når jeg kjører. Da ligger den på 6, avhengig av kjøreturen.

Fargen på eksosen

Ved fuktig vær er den også veldig vanskelig. Samme problemer. Ved fint sommervær mye bedre. Men kan snu over natten pga været. Det er også en "tikke lyd/ulyd" der. Har fått høre at bilen høres ut som en traktor 😂

Bilen har vært inne på feilsøk to ganger, men ingenting er funnet. Jeg har gitt forklaring på hvordan jeg opplever bilen, dyse problemer er blitt nevnt, men ikke fått utslag på feilsøk og jeg har heller ikke fått forslag på hva jeg skal gjøre med bilen.

Har du noen råd til meg om hva jeg bør gjøre?
Og hvis du verksted skal prøve å finne ut av problemet, må de vel nesten bare starte et sted utifra forklaringen min? I så fall kan jeg vel forvente at regningen kommer til å bli ganske så høy?

Skal også sies at bilen ble fylt med ganske så mye feil drivstoff for et år siden. Og det ble kjørt nesten 1 mil med den , så motoren ble godt sausa inn dessverre før den kom seg på verksted og tømt.

Men problemet med bilen startet før dette skjedde. Jeg er i tvil på hva jeg skal gjøre. Selge eller vrake bilen , eller prøve å reparere den.

Håper jeg får tilbakemelding på problemstillingen min, og at jeg kanskje blir litt klokere.

Mvh

Frustrert eier av en Nissan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-12-08 22:43:33 +0100

Ja ok feil drivstoff er uheldig og kan lett forårsake skader men du sier det begynte før det men trolig er det verre nå, Bilen har diesel motor så først og ftemst må man begynne her med testing av glødeplugger om de virker og bytte om nødvendig. Er alt i orden med glødeplugger så går man videre til kompresjons test som kan gjøres gjennom gløde plugg hullene. En god diesel motor skal ha crika 18-22 bar om alt er i orden og skal være omtrent lik fra sylinder til sylinder og er det avik på fks 5-6 bar og som oftest mer i en sylinder så er synderen her. Neste steg er test av diesel dyser, her måler man retur mengden av diesel og bruker måleglass som man måler returnert diesel mengde fra hver diesel dyse, fylles et måleglass raskt så er dysen defekt og må byttes. Dysene kan også plukkes ut og sendes til et diesel elektrisk verksted for test da vanlige verksteder normalt ikke har slikt utstyr men kan ta litt tid og koster jo litt. På et litt avansert feil diagnose apparat kan man også se på sylinder balansen på tomgang ved at man sammenligner korreksjons verdier motor ecu må kalibrere dysene med for å gå jevnt på tomgang. Normal verdi er 1000 og er den idielle verdi og er alle 1000 så er alt i orden men normalt er det avik på fks 0-100 her opp og ned men er aviket stort fks at 1 sylinder viser 1200 og en annen 800 så er det enten at dyse med 1200 verdi er svak eller at dyse som har 800 verdi lekker diesel inn i sylinder når den egentlig skal være stengt og gir da problem. Uansett det du merker ved kaldstart og fuktig vær er uforbrent diesel som ofte gir en gråaktig røyk som lukter som en blanding av eksos og uforbrent diesel damp. Går ikke motor jevnt så rister og beveger den seg og vil føre til dårlige girskift da ting forplanter seg og som du sier så bedrer alt seg når motor er varm og motoren klarer å forbrenne dieselen da varme er helt nødvendig via kompresjon i sylinder for å antenne den finforstøvete dieselen og altså ingen varme eller finforstøvet diesel under høyt trykk via dysen ingen forbrenning.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-12-08 23:22:16 +0100

Skrev en oppfølger så det ikke skal bli så mye tekst at den som leser dupper av innimellom he he. Tar du bilen til et diesel elektrisk verksted som forhåpentligvis ikke ligger for lang unna deg så har de normalt alt utstyr til å kjøre en diagnose som ikke trenger å bli alt for dyr. De kan måle ampere trekket via gløde rele til glødepluggene da de normalt skal gi 10-12 ampere pr glødeplugg under oppstart og altså rundt 40 ampere hvis alle virker og således trenger de ikke demontere glødeplugger for denne testen. Dernest har de gjerne et Picoscope som de kan måle relativ kompresjon med,her setter de en ampere tang på startmotor kabel og en sensor på en diesel dyse og man kan nå via arbeidet som startmotoren må utføre for hver sylinder få opp på en pc skjerm helt nøyaktige grafer eller kurver for hver sylinder og ethvert avik vil kunne vurderes og diagnostiseres av brukeren. De har gjerne også utstyr for test av diesel dysene og endoscope kamera der de kan gå inn i sylinderen for undersøkelse via dyse hullet. Det høres dyrt ut men er langt billigere enn å gjøre ting på gamlemåten der halve motoren måtte plukkes frahverandre og er den moderne måten å feilsøke på. Når testen er gjort vil du få en diagnose om hva som må gjøres og hva det vil koste og så kan du ta det derifra, er det et sett med glødeplugger du må bytte så fint kjør på men er det derimot sprekk eller hull i et stempel eller en brent eksos ventil der hele toppen må demonteres for overhaling så er det muligens game over men du vil få priser på alt så som sagt ta det derifra.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger