Både Toyota og Suzuki gir deg mye god og pålitelig bruktbil for pengene, jeg ville holdt en knapp på disse fremfor Hyundai om "grei og pålitelig" sto høyt på lista. Toyota ligger noe høyere i pris, men f.ex Prius finnes i søkk og kav i bruktmarkedet, det gjør noe med prisnivået. Yaris er mindre og har ofte en noe høyere pris, populær-småbil liksom! Med Prius får du en noe større og mer praktisk bil, ikke minst ifht hundeburet, og du får en minst like pålitelig og økonomisk bil. En av mine favoritter hos Toyota, sånn bortsett fra at den blir litt i minste laget for min sjimpanse-prega kropp og så videre, dessuten er instrumentene i overkant moderne for oss i moden alder!
Men absolutt verdt å vurdere for deg! Suzuki på sin sin side har en viktig ting til felles med Toyota: man endrer ikke på ting som fungerer i tide og utide! Greie biler, det også, og merkelig nok ikke spesielt populære, det er der du kommer inn i bildet og gjør et godt kjøp! Med "godt kjøp" mener jeg en relativt ny bil, ikke nødvendigvis med "kort" kjørelengde", men i best mulig stand. Antall år på veien gjør som regel mer med en bil enn antall kilometer, en alminnelig god bil har ikke noe problem med å levere både 4 og 500.000 km uten nevneverdige problemer gitt at den blir passet sånn nogenlunde på - stikkord service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert.
Hvilket bringer oss hen til det absolutt viktigste: rust. Toytota understellsbehandler IKKE bilene sine når de kommer til Norge, enkelte eiere gjør det, og fabrikkbeskyttelsen mot rust er faktisk ikke halvgærn', men etter noen år på norske veier ruster også Toyota om ikke eierne tar grep! Suzuki blir understellsbehandlet av importøren, men altfor mange eiere gir beng i etterbehandling - "godstoffet" tørker inn etter to-tre år. Derfor vil jeg anbefale at du får med deg en god venn som kan det du ikke kan, og sjekker det dere kan få sjekket på egenhånd - ta gjerne utskrift av en sjekklste på nett. Når dere finner en grei bil du kan tenke deg å kjøpe, ja da avtaler dere en NAF-test FØR - FØR - FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakten. Det koster litt, medlemskap uten veihjelp gir deg en grei rabatt! Du kan kanhende dele kostnaden med selger, men uansett: det er EN KLAR FORDEL FOR DEG - du år økt trygghet - og selger får dokumentert at OPPLYSNINGSPLIKTEN er oppfylt....win-win for begge! Og er det skjulte feil og mangler, er det så meget enklere å avtale utbedring av disse, evnt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet! Og er det virkelig ille....f.ex SKJULT KRITISK RUST - da går du bare videre! MYYYYYYYYYYYE billigere enn å oppdage sånne ting etterpå!
KJØP HOS FORHANDLER? Samme greia....en "tilstandsrapport" sier altfor ofte "alt og ingenting", glem aldri at en forhandler ofte kan "bestille" en "tilpasset" rapport hos sin fate verkstedsforbindelse! NAF er en NØYTRAL part...DERFOR! "Nylig EU-kontroll"? Kjekt ... (more)