0

Innbytte merkeforhandler

spurt 2022-11-29 07:06:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg sjekket for min søster. Hun byttet nylig inn sin 2015 E-golf hos merkeforhandler. Bilen var gått ca 65000km, alle servicer er uført hos merkeforhandler. God vedlikeholdt og oppbevart i garasje. Ved siste service spurte hun spesifikt om noe måtte gjøres før innbytte, men alt så bra ut.

Forrige uke byttet hun i en ny Id3, fikk 100.00 i innbytte for sin. Nå ca ei uke etter kommer forhandler med regning på 45.000,- for rust og en lekkasje i ei dør de har funnet på bilen. Dette syntes jeg høres merkelig ut. Jeg har selv hatt en golf tidligere og dette er kjente feil, alltid rust på en VW. Kan se kreve tilbakebetalt halve innbytte?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-29 13:30:50 +0100

Det springende punktet her er kjøpekontrakten hhv de skriftlige avtaler som er gjort ifht innbytte av den ikke spesielt gamle bilen. For meg fremstår det som om handelen er opp- og avgjort, den nye bilen er betalt med mellomlegg kroner ditt og datt, herunder er 100.000 oppgjort med innbytte av en feiende flott Golf som knapt nok er brukt. Om min fortolkning er korrekt, ja da kan du på vegne av din søster gjøre forhandler oppmerksom på dette, og ta det derfra. Det burde da også normalt sett foreligge en skriftlig innbyttetakst.

Om så IKKE er gjort, og det er en helt uvanlig kjøpekontrakt der innbyttesummen er "åpen", ja da har din søster et aldri så lite problem som må håndteres. Men igjen: det som beskrives over er "normalen"......og der er retsspraksis rimelig klar: om forhandleren...som jo er den proffesjonelle parten her....ikke gidder å foreta en innbyttetakst og sjekke biler man tar i innbytte....ja da må man ta "tapet" på egen kappe! Din søster er nok normalt oppegående og sikkert en flott dame, men man kan altså ikke hevde at hun "burde ha visst om disse skadene og opplyst om dette overfor forhandler. Det er jo en grunn til at hun bruker merkeforhandleren, både ifht handelen og ifht service/vedlikehold, ikke sant? Da betaler man bokstavelig talt dyrt for den tryggheten dette skal innebære - da skal man ikke få sånne "overraskelser" som dette. Her burde virkelig merkeforhandleren kjenne sin besøkstid, man behandlier bare ikke gode, trofaste kunder på dette viset. Noe kynisk sett, en "innbyttetakst" er ikke noe man gjør i ettertid!!!

Som du også er inne på, dette er kjente feil, som burde vært fanget opp underveis og rettet opp på garanti. Tipper rusta er knyttet opp mot lekkasjen i døra? Ellers er forsåvidt rust en gjenganger hos VW i Norge, ikke fordi bilene er dårlige, men fordi den norske importøren feilaktig prosederer et syn der man mener "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er "god nok". Vel, det er altså ikke korrekt, den som kaster et blikk under en ny VW, vil se at bunnplata rett nok har en begrenset beskyttelse. Alt som er montert på bunnplata derimot, hjuloppheng etc etc etc, er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Rust sprer seg som vi vet som selveste pesten, og "rustgarantien", den er ikke verdt papiret den er skrevet på. Jeg er en av mange som har kjørt familiens nye VW direkte til understellsbehanling med påfølgende jevnlig etterbehandling....godstoffet tørker inn etter par-tre år. Anbefales på det varmeste...! Nå skal det også være sagt at Møller ikke er den eneste importøren som blånekter å gi bilene "norsk" understellsbehanding og hulromsbeskyttelse, og blant de merkeimportørene som gjør dette, er det altfor mange kunder som gir beng i etterbehandling, poenget er at man må passe på dette selv, det kan jo din søster merke seg med sin nye bil....Mercasol-kjeden har mange dyktige aktører.

Om du vil være ekstra godt forberedt ifht en forhåpentligvis hyggelig dialog ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger