Benny kommer nok tilbake i morra, men bare sånn generelt: en elmotor har også lagringer som kan gå heden, enn si elektronikk og sogar viklinger som kan si na-na. Sånn er det bare, og som alle som har avlagt elektroavdelingen på en vanlig industribedrift et besøk, elmotorer har IKKE verken evig liv eller et evig feilfritt liv. Sånn er det bare, det er en grunn til at den store pallegrinda der borte i hjørnet på elektroavdelingen er full av motorer som håper på en overhaling og et nytt og bedre liv!
Sånn må det nødvendigvis være med elmotorer i biler også, det kan være så få komponenter det bare vil, går en eller flere i støkker, ja da er et havari et faktum. Det er jo så enkelt som at også en elmotor har både termiske og mekaniske belastninger. noen ganger blir det rett ut sagt for meget. Ja, man slipper stort sett å tenke på elmotorene før de eventuelt går i støkker, for all del, og man kan iallefall håpe på at det ikke er altfor krongle å komme til for å få skiftet den. Volvo er jo en fabrikant med en lang og tradisjonsrik historie der man i store trekk har laget "greie" biler uten for meget fiks-faks for dem som jobber på bilene. Men hvor stor "sjansen" er for et havari...? En hvilken som helst elmotor - f.ex starteren på en bil - eller en "omvendt" motor som bilens generator jo er, kan holde lenger enn bilen! Andre ganger kan man ha et problem etter bare noen få titusen kilometer, trenger ikke være mer enn et lager som er montert en anelse skjevt. Evt en produksjonsfeil....men bank i bordet....med Volvo går det som regel veldig greit!
Jeg ville rett og slett ikke bekymret meg om dette før problemet eventuelt oppsto. Og jorda, konvensjonelle bensin og dieselmotorer holder leeeeeeeeeeeeeeeenge, om de skal havarere - ja da er det ofte eieren som er årsaken: enten en eier som gir blaffen i vanlig service og vedlikehold og f.ex aldri peiler olja - og/eller en av de smartingene som innbiler seg at "aktiv kjøring" er meningen med livet - gjerne på kald motor! "Chipping" hhv "optimalisering" er også en skikkelig høydare for å få problemer! Da går det som det går, men som vi vet, for de av oss som tar vare på bilene våre, kan en alminnelig grei bil levere både 4 0g 500.000 km uten nevneverdige problemer overhode. Da tenker jeg at det er på tide å la bilen gå videre til neste lykkelige eier, men for all del, en kvalitetsbil som Volvo jo er, vil lett levere dobbelt så mange kilometer. Avhengig av kjøremønster, kjørestil og ikke minst, et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehanlding inkludert - en bil ruster som kjent ofte i fillebiter før andre ting går i støkker!
Med et forbehold: styringselektronikken i en hybrid drivlinje er et potensielt problem. Men igjen, bank i bordet, det er på ingen måte "vanlig". Om du ... (more)