0

Bremseslitasje

spurt 2022-11-17 15:02:21 +0100

anonym bruker

Anonym

Hadde kast foran og slitte/rustne bremser bak for litt over ett år siden. Skiftet da skiver og klosser på alle hjul på verksted. Hadde også bedt om caliperskift rund baut. Men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig på mer enn 2 hjul.

I år har noen av de samme problemene dukket opp. Kast foran og heng på venstre side bak. Bør jeg skifte begge sider, foran og bak?

Da jeg spurte om garanti (3 år på slitedeler), sa de nei. Grunnen var, ettersom jeg forsto, at bremsene hadde rustet fast. Så hvis jeg ikke jevnlig smører, får jeg ikke garanti?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-17 17:43:40 +0100

Calipere som henger er dessverre ikke uvanlig i Norge, spesielt bak. Som du antyder, en måte å gardere seg på, er å plukke opp caliperne med jevne mellomrom og gi dem en aldri så liten runde med temperaturbestandig fett på de rette stedene - dvs der de liksom skal bevege seg, men likevel "setter seg". På eldre biler med håndbrekk som aktiverte klossene var det så enkelt som å trekke til brekket bittelitt mens man kjørte, på nyere biler skal det visstnok være smart med et par-tre kraftige oppbremsninger i rask rekkefølge - i moderat hastighet - uten andre biler klint opp i hekken - gjerne på en stor, åpen plass.

Det er så enkelt som at med norsk tempo er sån nat bilens bremser ikke blir spesielt mye brukt. Vi har den nest laveste gjennomsnittshastigheten i Europa, hele 62,9 km/t om jeg ikke husker feil. Legg til konsekvensene av veivesenets "vintervedlikehold", der evig bruk av kjemikalier har erstattet brøyting og vanlig sand. Det gjør noe med stålmarken, det gjør noe med bremseneproblematikken - les levetiden for bremsene på de fleste biler. Det er nesten så man skulle ønske seg tilbake til trommelbremsenes tid!

Når det er sagt, jeg har selv hatt svært lite problemer med calipere som henger. Dels bruker jeg metodikken nevnt innledningsvis, dels har jeg et kjøremønster med mye langkjøring i et område der det egentlig er forholdsvis lite behov for salting på vinterstid. På rett oppunder 500.000 km med min forrige bil skiftet jeg f.ex kun en caliper bak. Skivene bak ble skiftet en gang, foran ble de skiftet et par ganger. Om det er nødvendig? Tja, jeg mer enn mistenker at merkeverkstedene skifter uten å tenke tanken på å pusse av overflaterusta, men sånn er det når timeprisen er så stiv at en advokat ville rødmet! Når jeg de siste åra har brukt et autorisert, uavhengig verksted til EU-kontroll, service og vedlikehold hender det rett som det er at man pusser av overflaterusta fremfor å skifte skiver....win-win for alle egentlig. Lovlig i tillegg - og ingen sikkerhetsrisiko.

Hva som er det rette for din bil akkurat nå, er ikke godt å si. Å overhale calipere ved et merkeverksted vil være direkte ulønnsomt, Et spesialverksted for bremser evt et uavhengig, autorisert verksted kan gjøre det om man ellers mener det er "liv laga". og nja - jeg ser den tanken med garantispørsmålet, men slik jeg forstår det, ikke gjort nærmere undersøkelser ut over å konstatere at det fremkommer symptomer som mer enn antyder at det igjen er problemer som mer enn antyder kast i skivene hhv calipere som henger. Jeg tolker deg også dithen at heller ikke verkstedet som gjorde den forrige jobben, har gjort noen nærmere vurderinger, ut over å bastant nekte garanti.

Om du ikke er en erfaren garasjemekaniker, ville jeg fått et verksted til å sjekke opp dette nærmere - det være seg gutta som gjorde jobben i fjor - eller et annet verksted du kan stole på gjør godt arbe'. Be om et kvalifisiert råd og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger