0

Garantiarbeide og betaling

spurt 2022-11-15 17:54:31 +0100

updated 2022-11-15 17:56:30 +0100

Hei! En i nær familie må skifte PCV ventil på en mercedes. Ventilen er skiftet to ganger tidligere, da på garantien. Nå er garantien utgått men siste bytte skjedde for mindre enn 2 år siden. Mercedesverkstedet sier at det er garanti på selve delen men ikke på arbeidet. det må han betale sjøl. dette høres urimelig ut i mine ører. Liten trøst i at det er garanti på en del til noen hundrelapper når arbeidet koster mange tusen kroner. Er dette riktig? Bilen har gått ca 80000 km.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-17 11:27:37 +0100

Du kan alltid ta en telefon til forbrukerrådet og be om et råd, ellers finner du det generelle regelverket og fremgangsmåten for å klage HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Det jeg ellers ville sjekka, er om det er gitt garantibestemmelser på fakturaen ved forrige reparasjon. Uavhengig av om det er en garantireparasjon eller betalt jobb, det vil normalt sett foreligge en form for faktura der slike bestemmelser bør fremkomme. Det som er uheldig, er at BOS er på den etterhvert lange rekka av norske biliimportører som har fløtta grunnverdier som "fornøyde kunder" langt ned på lista til fordel for "tjene penger". Jeg tenker imidlertid som deg, at en reparasjon som innebærer en kostnad på "flere tusen kroner", normalt sett bør kunne forventes å ha en forventet "levertid" på mer enn to år. Hos Møller la man en gang for lenge siden lista på 3000 kroner om jeg ikke husker feil, i den prisen var deler og arbeid inkludert, så også med den garantien som ble innført for reparasjoner utført av merkeverksted: tre år var normen dengang. Snaue 30 år siden.

Men så var det dette med "tjene penger" da...! Det første som påvirkes av dette, er holdningen til begrepene "kundestøtte" og "garanti"! I ditt tilfelle ville jeg definitivt ikke gitt meg uten sverdslag, et merkeverksted kan ikke være bekjent av at en påstått "fagmessig" utført reparasjon holder mindre enn to år, antagelig ikke spesielt mange kilometer heller! Ja, det er kanhende sånn at man kan påperope seg at "garantireparasjoner" er unntatt fra normale garantier på utført arveid, men som vi vet, nettopp BOS har tapt så det suser i rettsapparatet i en tilsvarende sak knyttet til rust i dører...."reparasjonen" holdt ikke spesielt lenge der heller....mye baluba og rettslig behandling.....en konlusjonen fra retten dengang var krystallklar! Rett nok er fire dører med alt som hører til en betydlig større sak, på den annen side sett..."mindre enn to år..."?1?

Innhent et råd fra forbrukerrådet, evnt NAF, og sett av tid til en hyggelig samtale med merkeverkstedet og ta det derfra. Fører ikke dette frem, kan man alltid ta kontakt med BOS sentralt, men be advised, BOS gir sjelden noe ved dørene. Å fremme en sak overfor forbrukermyndighetene...? Tja - det tar i beste fall ovseleg lang tid, uansett hvor "rett" man måtte ha. En ting er imidlertid sikkert: om jeg hadde opplevd noe tilsvarende, og saken IKKE løste seg, ville jeg tenkt tanken på å bytte verksted til et uavhengig, autorisert verksted for fremtiden. Om man bruker litt tid på å velge sine samarbeidspartnere, bør det være mulig å finne noen som gjør "godt arbe'" og "kan" Mercedes, å betale merkeverksteds timepris når man ikke får service og kvalitet deretter....? Det ville altså ikke jeg gjort. Bare en tanke - av den subjektive sorten. LYkke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for greit svar. Bileier har snakket med et annet verksted som tilhører BOS. De sier at de ikke krever betaling for arbeid med skifte av "garantideler". De gjør oppmerksom på at verkstedet/forhanderen det her gjelder er frittstående mercedesforhandler.

Nysgjerrig gravatarbildeNysgjerrig ( 2022-11-17 13:06:45 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger