0

Motor i P1800

spurt 2022-11-14 21:58:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg ser i ditt intervju med Rita Kristin Broch i det nye Volvo Klassiker bladet at P1800-bilen bare omtales som 1800, uten P. Og at motoren i denne bilen er en B180D. Når det er en 1965-modell, så var P1800 på den tiden utstyrt med en B18B-motor med 115 hester. Jeg kjøpte en fabrikkny slik motor i Sverige for 4000 kroner og fikk den montert i min Volvo Amazon 121. Effektøkningen fra 75 til 115 hester var merkbar, den gjorde 120 km/t i 2.gear og fylte hele «termometeret» så den gjorde over 180 km/t i 4.gear. Det går roligere for seg nå, min pensjonist-Volvo er en er en 2,5 liters 960 med 170 hester som blir veteranbil om tre år. Dette er min femte Volvo, og det blir nok ikke flere. Med Volvo-hilsen, bj.:o)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-18 11:31:31 +0100

Heisann og takk for tilbakemelding. Takk også for at du har kjøpt VolvoKlassiker- magasinet. Håper du likte det.

Volvo 1800, het som du påpeker P1800, men bare til å begynne med. «P»-betegnelsen gjelder bare for de aller tidligste bilene. De som ble produsert hos Jensen i England. I Prinsippet 1961 /62.

I 1963 ble produksjonen, av ulike årsaker, flyttet til Sverige. Den riktige betegnelsen da er 1800S. «S» står ikke for Sport, som mange naturlig nok tror, med referanse til Amazon og PV. Men her betyr «S» Sverige.

Blant annet for å skille mellom svensk og engelsk produksjon. Det er ikke til å feie under teppet at kvaliteten og finishen på Jensen-bilene fra England ikke holdt velkjent Volvo-kvalitet. Dert er én grunn til at produksjonen ble flyttet.

Men alle 1800 produsert fra 1963 heter enten 1800S, 1800E eller 1800ES. Men på folkemunne vil nok bilen alltid kalles for P1800, selv om det altså ikke er helt riktig, rent offisielt.

P1800 kunne leveres med både B18B og B18D motorer. Om det tredje sifferet i chassisnummeret er 2 – har bilen D-motor. Er det derimot 3- har bilen enten B18B, eller B20B. Sistnevnte fra 1969.

Når det er sagt er B- og D-motorene snarlike. Uten å være helt sikker tror jeg det bare er kamaksel-profilen som er forskjellig. Kanskje kompresjonen også og også forgasserne / innsug ble noe oppgradert underveis. Men her har jeg ikke kunnskap nok til å redegjøre ordentlig for dette.

Det er definitivt slutt på den tiden man kunne kjøpe ny motor for 4.000 kroner. Også i Sverige.

Volvo 960 høres jo ut som en nydelig bil det. Jeg har aldri kjørt 960, men det skulle jeg gjerne gjort. Ta godt var på bilen din!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger