Heisann og takk for tilbakemelding. Takk også for at du har kjøpt VolvoKlassiker- magasinet. Håper du likte det.
Volvo 1800, het som du påpeker P1800, men bare til å begynne med. «P»-betegnelsen gjelder bare for de aller tidligste bilene. De som ble produsert hos Jensen i England. I Prinsippet 1961 /62.
I 1963 ble produksjonen, av ulike årsaker, flyttet til Sverige. Den riktige betegnelsen da er 1800S. «S» står ikke for Sport, som mange naturlig nok tror, med referanse til Amazon og PV. Men her betyr «S» Sverige.
Blant annet for å skille mellom svensk og engelsk produksjon. Det er ikke til å feie under teppet at kvaliteten og finishen på Jensen-bilene fra England ikke holdt velkjent Volvo-kvalitet. Dert er én grunn til at produksjonen ble flyttet.
Men alle 1800 produsert fra 1963 heter enten 1800S, 1800E eller 1800ES. Men på folkemunne vil nok bilen alltid kalles for P1800, selv om det altså ikke er helt riktig, rent offisielt.
P1800 kunne leveres med både B18B og B18D motorer. Om det tredje sifferet i chassisnummeret er 2 – har bilen D-motor. Er det derimot 3- har bilen enten B18B, eller B20B. Sistnevnte fra 1969.
Når det er sagt er B- og D-motorene snarlike. Uten å være helt sikker tror jeg det bare er kamaksel-profilen som er forskjellig. Kanskje kompresjonen også og også forgasserne / innsug ble noe oppgradert underveis. Men her har jeg ikke kunnskap nok til å redegjøre ordentlig for dette.
Det er definitivt slutt på den tiden man kunne kjøpe ny motor for 4.000 kroner. Også i Sverige.
Volvo 960 høres jo ut som en nydelig bil det. Jeg har aldri kjørt 960, men det skulle jeg gjerne gjort. Ta godt var på bilen din!