0

Brukt kompakt SUV som bil nr.2 for familie

spurt 2022-11-13 16:29:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Vi har tidligere hatt 2 biler for noen år siden: en stor og en liten. Vi kvittet oss med begge for å kjøpe oss en større og se om vi klarte oss med det og bare leie bil når man trengte det. Vi har klart oss fint uten 2 i mange år. Nå begynner behov å bli annerledes. Vi har en Tesla Model 3 LR som eneste bil pr i dag og er kjempe fornøyd med den. Nå tenker jeg på bil nr.2 som en type kompakt SUV som er kompakt nok til at det blir praktisk å bruke men samtidig stor nok til å ha plass til 4 i tilfelle det skjer noe med hovedbilen. Jeg ser for meg en bensinbil (evt. Hybrid bensin) med 4x4 og krokk. Bilen vi har kan trekker 1000kg som er ganske mye men som likevel kommer litt kort når jeg skal låne gratis henger fra butikk eller låne stillashenger fra jobben f.eks. Basert på tidligere erfaring, har jeg vurdert både Mini Countryman eller Skoda Yeti (vi har for noen år siden hatt Mini One D og Skoda Octavia og har vært kjempe fornøyd). Kanskje ikke noe eldre enn 5-6år. Det blir ikke brukt til lang kjøring men litt i hverdagen for å hjelpe med logistikk og hjelpe ei som skal få lappen mot begynnelsen av neste år om å ha litt mer frihet. Er det noe jeg bør være klar over med disse 2 bil typer? Enten kjøper jeg en som har gått typisk opptil 120.000km eller nyere model som kan ha gått over 200.000km. Vet ikke hva som er lurest. Det fins noen Countryman som er hybrid men vet ikke om det er sykdomer med disse ift vanlig bensin. Har du evt andre alternativer du kan anbefale i denne klassen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-14 17:50:07 +0100

Først og fremst, om ikke bilen skal kjøres stort, er det hipp som happ med hybrid eller ren benziner. Fordelen med en ren benziner er mindre teknikk som kan gå i støkker. At du bruker noe mer drivstoff, har liten betydning i den store sammenhengen med moderate kjørelengder. Jeg antar ellers at bakgrunnen for at du tenker bensin, har med et kjøremønster for bil nummer to som i alt det vesentligste vil begrense seg til småkjøring.

For meg fremstår Clubman som en overprisa liten bil, om du skal ha en fullgod "reservebi" er Yeti et klart bedre alternativ. Der vil vel Mini-fansen hevde noe annet, men bilen er uansett ikke like "simply clever" som en Skoda. Det er også et par andre småting med Mini, det er ikke alltid like "greit" å være den som skal utføre sevice og vedlikehold. Ja, som du sier, det er biler med hybride drivlinjer i markedet, men prisforlangende for disse er såvidt høyt at det - som nevnt over - egentlig ikke har noe mening for det bruket du skisserer.

Yeti har en begrensing: biler med de små motorene hhv kun forhjulstrekk har ikke spesielt mye mer hengervekt enn den bilen dere har. Ja, det er mye greiere å kjøre lengre strekninger med en konvensjonell drivlinje kontra en elbil, men skal du ha hengervekt på den andre siden av 1,5 tonn må du ha firehjulstrekk og minimum 1,4 bensin med 150 hk. P.t har du f.ex DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Med snaue 200.000 får du 1800 kg hengervekt og grei bil for pengene, noe stiv pris kanhende, men 4x4 og en relativt populær bil som det ikke er spesielt mange av i markedet, faller ikke voldsomt i pris. Ja, det finnes også eldre biler, men som vi vet, TDI er ofte det foretrukne valget blant de som har kjøpt ny Skoda/VW de siste 30 åra. Ja, om du har litt langkjøring, dvs lenger enn 3 mil med landeveiskjøring si en gang eller to i måneden, kan det fort gå greit, men DPF og utpreget småkjøring er ikke en spesielt god kombinasjon. Jeg har selv Golf TDI, som pensjonist blir det mer småkjøring enn jeg strengt tatt setter pris på, men vi har iallefall 5-6 mil på landeveien si en gang i uka. Bank i bordet, jeg har ikke hatt DPF-warning mer enn en gang, da forsvant varselet etter en tur på landeveien med et gir lavere enn normalt, for aldri mer å komme igjen. Og fordelene med diesel, det er like lavt eller lavere forbruk enn en hybrid, uten at det betyr allverden for deg, og høyere komfort. Ellers har de små dieselmotorene og bensinmotorene en ting felles: de smaker best med DSG-kasse, om du ikke er ovseleg glad i giring. Husk: DSG-kassa hhv Haldex-systemet SKAL ha oljekift hhv filterskift hver 60.000 km!!!! Dernest skifter den kloke motorolje hhv oljefilter hver 15.000 km, longlife-service burde vært forbudt ved lov!

Og når du har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger