Det springende punktet her er hvilken stand bilen faktisk er i. Med "30-40.000" kun for å få bilen gjennom en EU-kontroll, er det store muligheter for at resten av bilen ikke akkurat er i fantastisk stand. Det er en ting du kan vurdere sånn nogenlunde selv, eventuelt be om et kvalifisert råd fra mekanikeren. Dernest ville jeg vel spurt forsiktig hva som måtte fikses for å gjøre meg opp et bilde: om det er et merkeverksted som antyder 30-40.000, dreier det seg om typisk 15-20.000 ved et uavhengig, autorisert verksted. Da snakker vi si et eksosanlegg, en større bremsejobb, noe småplukk. Ikke allverden, men selv om du gjør jobben selv, koster delene lett si en titusenlapp give or take.
Om resten av bilen ikke er noen høydare, skal du uansett slite for å få pengene igjen. Om en såvidt ny Toyota - som er omtrent like sjelden som pølse og brød worldwide - har "samlerverdi" - attpå til "stigende" sådan? Det må være forrige selger som har slått i din far en plate for å forsvare 20.000 kroner for bilen. Joda, litt kan du få igjen for en Toyota sedan i grei brukstand....gitt at du finner den rette kjøperen, for all del! Kjenner et par støkker som i sin tid var veldig ivrige etter å kjøre med Toyota Crown, også der var begrepet "samlverdi" på banen. Vel, de hadde mye glede av sine Crown som bruksbiler, men de endte som spiker til slutt, det er dessverre ikke mange som har fått øynene opp for at også eldre Toyota har både sjarme og kvaliteter som gjør dem "samlerverdige".
HER ser du sånn omtrent hva eldre Toyota går for....noen er i grei brukstand, et par støkker er i ganske så god stand med lav kilometer....og Cressidaen...den er et reparasjonsobjekt. Dette er utropsprisene....jeg tipper halvparten av selgerne her skal slite veldig med å få si halve utropsprisen. Uansett, din bil har påkost som langt overstiger verdien, men gitt at at bilen ikke er rusta vekk, er det jo synd å la den bli spiker, jeg ville tatt noen gode bilder og skrevet en god tekst om sjarmen og kvalitetene bilen har for en sann entusiast og tatt det derfra. Pris? Tja - definitivt godt under 10.000 - jeg tenker maks 5000 om du skal ha håp om et salg innenfor rimelige tidsrammer. I kjøpekontrakten ville jeg brukt begrepet "reparasjonsobjekt". Men skal vi være litt kyniske....er det enkleste å selge bilen til skrap-pant gjennom treskoposten...evnt levere den til godkjent oppsamlingsplass.
HER er det som finnes av Camry på finn....to av dem er jo skikkelig fine å se til, men prisen gjenpseiler dette med en bil som ikke er spesielt sjelden. Vi kan jo håpe selgerne finner interessenter, sånn at disse flotte bilene finner nye eiere!
https://www.finn.no/car/used/search.h...DESC&yearfrom=1995&year_to=2005
Og HER har vi en nok en sammenlignbar modell, bla bilen fra Mosjøen fremstår som rustfri, det er som ... (more)