0

Har den samlerverdi?

spurt 2022-11-11 08:07:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Faren min kjøpte en 2000-modell Toyota camry, som han ga videre til meg når jeg flyttet utenbys for et drøyt år siden.

Nå har det oppstått en rekke problemer som må utbedres for å få den EU-godkjent. Det kan vist bli kostende 30-40 000 for å fikse den helt sier mekanikeren, noe som er rimelig uaktuelt når den ble kjøpt for 20 000…

Faren min har blitt fortalt at den typen har en stigende samlerverdi, og at den er litt ekstra bra for den skal være av de siste bilene som ble lagd av Toyota i Japan, før sånt ble flyttet til Kina osv.

Har du noe tro på at denne bilen har samlerverdi, og i så fall hva kan jeg forvente å få for den? Eller bør jeg bare ta til takke med vrakpanten?

Mvh Johan, TV 2-kollega i Hub2

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-11-11 16:28:22 +0100

Det springende punktet her er hvilken stand bilen faktisk er i. Med "30-40.000" kun for å få bilen gjennom en EU-kontroll, er det store muligheter for at resten av bilen ikke akkurat er i fantastisk stand. Det er en ting du kan vurdere sånn nogenlunde selv, eventuelt be om et kvalifisert råd fra mekanikeren. Dernest ville jeg vel spurt forsiktig hva som måtte fikses for å gjøre meg opp et bilde: om det er et merkeverksted som antyder 30-40.000, dreier det seg om typisk 15-20.000 ved et uavhengig, autorisert verksted. Da snakker vi si et eksosanlegg, en større bremsejobb, noe småplukk. Ikke allverden, men selv om du gjør jobben selv, koster delene lett si en titusenlapp give or take.

Om resten av bilen ikke er noen høydare, skal du uansett slite for å få pengene igjen. Om en såvidt ny Toyota - som er omtrent like sjelden som pølse og brød worldwide - har "samlerverdi" - attpå til "stigende" sådan? Det må være forrige selger som har slått i din far en plate for å forsvare 20.000 kroner for bilen. Joda, litt kan du få igjen for en Toyota sedan i grei brukstand....gitt at du finner den rette kjøperen, for all del! Kjenner et par støkker som i sin tid var veldig ivrige etter å kjøre med Toyota Crown, også der var begrepet "samlverdi" på banen. Vel, de hadde mye glede av sine Crown som bruksbiler, men de endte som spiker til slutt, det er dessverre ikke mange som har fått øynene opp for at også eldre Toyota har både sjarme og kvaliteter som gjør dem "samlerverdige".

HER ser du sånn omtrent hva eldre Toyota går for....noen er i grei brukstand, et par støkker er i ganske så god stand med lav kilometer....og Cressidaen...den er et reparasjonsobjekt. Dette er utropsprisene....jeg tipper halvparten av selgerne her skal slite veldig med å få si halve utropsprisen. Uansett, din bil har påkost som langt overstiger verdien, men gitt at at bilen ikke er rusta vekk, er det jo synd å la den bli spiker, jeg ville tatt noen gode bilder og skrevet en god tekst om sjarmen og kvalitetene bilen har for en sann entusiast og tatt det derfra. Pris? Tja - definitivt godt under 10.000 - jeg tenker maks 5000 om du skal ha håp om et salg innenfor rimelige tidsrammer. I kjøpekontrakten ville jeg brukt begrepet "reparasjonsobjekt". Men skal vi være litt kyniske....er det enkleste å selge bilen til skrap-pant gjennom treskoposten...evnt levere den til godkjent oppsamlingsplass.

HER er det som finnes av Camry på finn....to av dem er jo skikkelig fine å se til, men prisen gjenpseiler dette med en bil som ikke er spesielt sjelden. Vi kan jo håpe selgerne finner interessenter, sånn at disse flotte bilene finner nye eiere!

https://www.finn.no/car/used/search.h...DESC&yearfrom=1995&year_to=2005

Og HER har vi en nok en sammenlignbar modell, bla bilen fra Mosjøen fremstår som rustfri, det er som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger