Ja, alle elbiler får redusert rekkevidde om vinteren, og har du et kjøremønster evt bor et sted med tildels heftig kulde og/eller mye snø, ja da har du forhold som vel må ses å kunne være en skikkelig høydare når det gjelder redusert rekkevidde. Om jeg hadde vært i markedet for elbil, ville jeg gjort en nøkternt realistisk vurdering og trukket fra minst 30% på oppgitt rekkevidde og tatt det derfra: om den rekkevidden du da sitter igjen med fremstår som i minste laget, ja da bør du tenke i retning av noe helt annet enn elbil. Er det innafor, ja da er det jolly fine, da dreier det seg bare om tilpasninger og logstikk. Og går rekkevidden MINDRE ned, ja da er det jo en grei bonusopplevelse, ikke sant?
HER finner du NAF sin store rekkeviddetest, i ditt sted ville jeg sett på den Mercedes som er med i denne testen og sammenlignet med spesifikasjonene osv på EQB, da får du en pekepinn om hva du kan forvente:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/...
Og her er våre gode venner i Broom sin velskrevne, lettleste artikkel over samme emne fra en mer generell vinkling:
https://www.tv2.no/broom/naf-advarer-...