Det er jo forholdsvis enkelt å regne på kapitaliseringen av de 160.000, er det ikke? Regn med 10 års levetid og legg inn tallet 160.000 med si 5% rente i en lånekalkulator, så har du månedlig kostnad. Kjapp hoderegning sier at det ved første øyekast er noe rimeligere enn å leie, gitt at leia ikke går ned da...hvilket ikke er spesielt sannsynlig på kort og mellomlang sikt, si 3-5 år. Hva som skjer lenger frem i tid, se det er vanskelig å si så mye om. men innenfor 10 år kommer det neppe til å komme noen "game changer" for batteritekologien.
Du vil altså teoretisk sett ha en positiv avkastning på investeringen din i 10 år fremover. Men så var det fordelen med å leie da - har ikke NIO et byttekonsept, med derav følgende reduserte ladekostnader? Det springende punktet er om du bor sånn til, evnt har et kjøremønster, som gjør at du kan utnytte dette konseptet. Uansett vil det likevel være en fordel å ha en forskriftsmessig hjemmelader....du kan altså ikke regne med å spare inn utgiftene til hjemmelader gjennom byttekonseptet. Det er altså en bop-bop, der det til syvende og sist er hvorvidt leie- og byttekonseptet har noe for seg for din del som avgjør.
Mhp kinesiske biler generelt og NIO spesielt, er det jo så enkelt som at andre bilfabrikanter sliter med å klare å levere biler i det hele tatt, ventetiden er i beste fall lang, i noen tilfeller er det sogar ukjent leveringstid. Ja, andre bilfabrikanter har kanhende tekniske løsninger som faller mer i smak for kresne norske kunder, på den annen side sett: kinesiske, enn si koreanske elbiler, er så absolutt greie biler som gjør det de skal. Kanhende ikke alle løsninger er like "gode" sett med våre øyne, og det vil også kunne være spennende om kundestøtte og f.ex garantihåndtering er der det burde være, enn si logistikken mhp deler, men som vi vet, koreanske fabrikanter har blitt bedre over tid, og fra Kinas side vil man veldig gjerne ha fotfeste i markedet. Det er lov å håpe at dette vil gi seg utslag i at man satser tungt på kundestøtte også. Og skal vi være ærlige: det er jo ikke sånn at andre norske bilimportører er der de burde være heller - se hen til Tesla Norge.
Jeg tenker at du kan risikere å få et helt greit bilhold, et ekstra pluss er at batteripakka kan skiftes på 1-2-3 om det skulle bli behov for det. Dernest er det såvidt vites en bil som et stykke på vei er designet i Tyskland om jeg forstår det som er skrevet om bilen rett, og har du behov for denne sorten bil, er det ikke så mange konkurrenter som peker seg ut som klart bedre. Om ditt kjøremønster og familens behov tilsier at dere kan klare dere med elbil, ja da er det et minst like godt valg som alt annet der ute. Og som du er inne på, skal ... (more)