0

Turtalls jaging i drive

spurt 2022-10-28 11:24:29 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg skrev til dere tidligere angående min svigerfar som hadde havari på en girkasse, etter en del om og men, så ble girkassen skiftet hos en mazda forhandler dekket av forsikring, og ulyden var borte. Men etter girkassen ble skiftet har bilen begynt med noe merklig som ikke har vært før, og var der allerede få dager etter avhenting av bil, når man starter bilen er alt som normalt, selv om noen ganger starter den med forhøyet turtall dem første 30sekundene til et minutt, dette avventer vi til det roer seg ned mens bilen fremdeles står i park. Etter dette, kan vi sette girkassen i drive eller revers, da vil normalt sett turtalle gå litt ned pga last/motstand, men på denne bilen vil turtallet stå og jage opp og ned, selv om det er kun bremsen vi holder nede, dette forsvinner umiddelbart om man setter bilen i park/nøytral, og kommer igjen i drive/revers. Det virker nesten som at bilen kutter, da turtalle ikke går oppover men heller nedover, og tar seg oppigjen til normalt turtall før det "kutter" igjen.

Verkstedet vil ikke ta noe ansvar eller feilsøke dette selv om at dette kom etter girkasse skifte og ble bedt om å gå til sak dersom vi mente det var et problem.

Hva gjør man i en slik situasjon, evt hva kan fororsake desse turtallssvingningen?, Jeg har video av fenomenet.

Mvh Anders

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-29 15:37:08 +0100

Jeg ville innhentet råd og bedt om en vurdering fra en uhildet aktør, f.ex NAF, og tatt det derfra. For meg fremstår det som om det har vært en uheldig kommunikasjon med verksedet her, og nei, det er faktisk flere alternativer enn å "gå til sak". F.ex forbrukerrådet og forbrukerorganene....det koster litt arbe', du må bla innhente forannevnte uttalelse og forberede saken,....men ellers er det gratis. Det tar imidlertid tid....det er viktig å ha i bakhodet, det er ingen snarveier her! Men om du ikke kommer i en fornuftig dialog med d'rede herrene ved verkstedet, ja da finner du mer om rettigheter (og plikter) HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Hva som er årsaken til det bildet du beskriver, er ikke uten videre godt å si, jeg ville tenkt i retning av en form for reguleringsproblematikk, det som er kjipt, er at det er flere sensorer med i bildet, og etter mitt hode en form for kalbirering, kall det gjerne oppsett. Kanhende vår gode venn Wizard kan bidra, han kommer nok tilbake etter helgen, men skal du komme noen vei, må du uansett ha en uttalelse fra et verksted evnt NAF som bakker deg opp. Ellers dreier dette seg seg såvidt jeg ser om garanti på utført arbeid, da er det sporbar kommunikasjon - klage - som gjelder, hhv at verkstedet må få en sjanse til å rette opp forholdet sånn og sånn innenfor rimelig tid. Og vil man ingenting, gir man ikke lyd fra seg innen rimelig tid og du har en uttalelse fra si NAF som sier at dette ikke er som det bør være, ja da har du et greit utfangspunkt for å fremme en klage via forbrukermyndighetene.

Ellers synes jeg lite om dem som tar en "so what - sue me" i slike situasjoner. Sånn skal det ikke være, men forsøk å telle til ti og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge selv - vær ærlig, korrekt hele veien - så ordner det seg som regel. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-29 19:41:18 +0100

Først og fremst er det vanskelig å si noe som helst uten at man vet årsmodel og om det er diesel eller bensin motor og også gjerne kjørelengde. Er det fks en 2012-2013 diesel automat så hadde disse motorene problemer med tilspenningen på diesel dysene som førte til opphoping av koks i motoren og så var det svakhet ved herdingen på kamakselene som lett kan være grunnen til turtallsvingningene du nevner. Jeg tror ikke girkassen forårsaker dette da det er motor ecu som har kontrol på motor turtallet mens girkasse ecu mest tar vare på girvelger posisjoner og skift av gir ved riktige turtall og belastninger og er en slave ecu under motor ecu. Riktig olje mengde i en automat kasse er viktig og skulle det være så lite olje at pumpen ikke får tak i oljen så kan det gi merkelige utslag alt etter hvor du setter velgerspaken men er det et autorisert Mazda merke verksted som har gjort jobben så er det som oftest trenede mekanikere som gjør disse jobbene og ikke lærlinger uten tilsyn. Men feil kan forekomme selv hos den beste av ulike årsaker. Jeg ville sendt en mail til Mazda importøren i Norge og gjerne lagt frem måten de har møtt deg på ved å nekte å se på det og gå til sak hvis du er missfornøyd det blir litt lavmål kundebehandling.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-29 21:27:33 +0100

Hei igjen. Det gjelder en sen 2014 model. Ca Km 115000, det var et autorisert mazda verksted som utførte jobben ja.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger