0

Bilen på verksted i månedsvis. Hva har man krav på?

spurt 2022-10-23 12:29:11 +0100

Jeg har en Opel Ampera-e som jeg var veldig fornøyd med. På grunn av branntilløp i batteripakken på flere slike biler i USA, ble hovedbatteriet skiftet i februar/mars i år. Jeg merket ingen forskjell etterpå, men 28. mai dukket det plutselig opp en rekke feilmeldinger og det viste seg at batteriet ikke tok lading. Bilen ble fraktet til et Opelverksted, hvor den fortsatt står og vil bli stående utendørs på ubestemt tid. Opel håper en framtidig oppgraderingsapp kanskje vil kunne løse problemet, men ingen kan si når den vil komme. I mellomtiden kjører jeg rundt i en leiebil betalt av Opel. Det er viktig for meg å kjøre trygt over fjellet og på landeveier også om vinteren, så jeg kjøpte nye piggdekk til bilen min i desember 2021. Dimensjonen på vinterdekkene passer ikke på leiebilen, og leiebilfirmaene leier ikke ut biler med piggdekk, så dette vil legge store begrensninger på kjøringa mi denne vinteren. Spørsmål 1: Hva har jeg krav på i denne situasjonen?

Spørsmål 2: Jeg er selvfølgelig redd for at bilen min vil «stå seg ihjel», så jeg lurer på om det er noen grense for hvor lenge jeg må vente før jeg kan kreve at hovedbatteriet blir byttet eller at problemet blir løst på annen måte?

Spørsmål 3: Når jeg en gang måtte få tilbake bilen, forventer jeg at det etter hvert vil kunne oppstå problemer. (F.eks. rustne bremser, startbatteri som er blitt dårligere, de nye sommerdekkene jeg kjøpte i vår har stått hele sommeren med fullt lufttrykk…) Problemene vil kanskje dukke opp etter at det har gått ei tid, og da risikerer jeg vel å måtte ta regninga selv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-24 08:21:07 +0100

Oi....her var det mye vondt og leit på en gang! Det som slår meg, er at jeg først og fremst ville tenkt i retning av å heve kjøpet. Eventuelt gått i dialog med forhandler for å få løst dette relativt begrensede problemet med piggdekk hhv en mer forsvarlig - fortrinnsvis innendørs - lagring av bilen din nå som vinteren står for døra. For meg fremstår det som om du har et nogenlunde godt forhold til forhandler, en passe dose av "stakkars meg, stakkars bilen min" og en positiv tone kan være tingen her. Forhandler kan f.ex ha felger med piggdekk som passer leiebilen liggende...undre har skjedd før....og man kan ha et "fjernlager" der bilen din kan stå tørrt til man får en løsning fra Opel. Eventuelt at man bytter batteri nok en gang.....så er det å håpe på at dette løser problemet.

Legio muligheter, hvor lenge du skal finne deg i å vente, hvilke muligheter du har, det finner du HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Og trenger du råd....er forbrukerådet ikke mer enn en telefon unna. Du er gjerne også medlem av NAF, da har du to muligheter til å få gode råd underveis. Det som er uheldig, er at Ting Tar Tid uansett. I ditt sted ville jeg nok tenkt flere tanker på en gang: jeg ville sett på mulighetene for å heve kjøpet, samtidig som jeg forsøkte å ha en mest mulig positiv dialog med forhandler ifht det vi kan kalle de "akutte" problemene, altså piggdekk på leiebilen hhv forsvarlig lagring av din bil i påvente av osv osv osv.. Ikke noen hyggelig situasjon, men det kunne vært verre, forhandler kunne tatt en "BOS" eller en "Tesla" og latt humla suse, ikke sant? Din forhandler har iallefall forsøkt å gjøre noe for deg! Nå mangler bare resten - forsøk å unngå å bekymre deg, dette løser seg, men det vil ta tid - uansett hvilken vei det måtte bære. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger