0

Hvorfor er diesel nå blitt betydelig dyrere enn bensin?

spurt 2022-10-21 11:55:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Såvidt jeg vet er diesel fortsatt vesentlig billigere å produsere enn bensin.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-21 13:33:54 +0100

Fordi smartingene der nede i Brussel har hengt seg på den amerikanske handelskrigen mot resten av verden. En del av dette er et importforbud mot russisk råolje og...hvilken genistrek...russiske raffinerte oljeprodukter. P.t har ikke forbudet trådt i kraft, men importen er betydelig redusert. Det man nok har glemt i sin iver etter å finne på stadig nye sanksjoner, er at russisk råolje er svært godt egnet til å produsere...nettopp...diesel...og jetfuel. Dernest: begrepet "raffinterte oljeprodukter" i denne sammenheng innebærer bensin, jetfuel....og....diesel! Antagelig innbilte byråkratene der nede i Brussel seg at det var "bare" å kjøpe dette annetsteds, men nå har det seg sånn at ikke finnes det noe stort overskudd i verdensmarkedet på noe av dette, og hvilken overraskelse, USA innførte for en tid tilbake eksportrestriksjoner på....nettopp....raffinerte oljeprodukter!

Begrunnelsen var hensynet til egen forsyningsikkerhet....i seg selv en bekreftelse på at man er klar over at det ikke er ubegrensede ressurser i markedet, ei heller er det sånn at "andre" oljeproduserende land har en ubenyttet kapasitet til å øke produksjonen i tilstrekkelig grad til å erstatte det være seg russisk olje, russiske raffinerte oljeprodukter eller, mer i "vinden" nå om dagen, russisk gass. Rett nok hevder Støre at Norge skal "redde" EU, men det er et stort skjær i sjøen: EU har et kolofenomalt høyt forbruk av energi. Joda, Norge har vært den nest største leverandøren, for all del. Men vi er ikke i nærheten av å kunne øke produksjonen nok til å erstatte frafallet av den STØRSTE leverandøren!

Så enkelt er det, sånt blir det energikrise av! Legg til at det er en pågående arbeidskonflikt ved franske raffinerier for tiden, det påvirker også tilgangen på diesel i et stort marked. Og Norge? Joda, vi har ET ENESTE raffineri igjen, der produserer man både bensin og diesel, men det aller meste går til eksport....vi importerer isteden for å bruke vårt eget! Helt fantastisk, ikke sant? Derved gjør man litt som med strømmen: dieselprisen inn til distributørene i det norske markedet, blir avhengig av prisen "der ute" - i et marked der diesel altså i aller høyeste grad er mangelvare! Sånn kan det gikk - selv om vi er en oljeproduserende nasjon og burde hatt mer enn nok diesel til innenlands forbruk, har politikerne i all sin visdom sørget for at vi har "EU-priser" på diesel også! Med norske særavgifter og moms på hele gullrekka, ja da blir det ovseleg dyrt!

Fort gjort å glemme i denne sammenhengen, men for deg og meg som bare har en nusselig liten personbil å "fø på", er ikke dette verdens største problem. Men for proffesjonelle brukere, altså transportsektoren, taxinæringen, jordbruket osv osv er dette en skikkelig høydare! Når "vi" også har gitt fra oss kontrollen over norske strømpriser, ja da står konkursene allerede nå i kø! Og "the worst is yet to come", når importforbudet der nede i EU trer i kraft, blir det - om mulig - enda mer krise! Snakker om å skyte seg selv i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-21 13:34:59 +0100

Det er høyere etterspørsel etter diesel i Europa som styrer dette da diesel også brukes som fyringsolje om vinteren. Googler man litt så er det flere artikkler om dette på nettet.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger