0

hva lovlige ting kan jeg gjøre med bilen for å få grommere lyd?

spurt 2022-10-19 16:40:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! eier av en BMW e60 facelift 525 diesel. alltid elsket denne modellen og ønsker at den skal se å og høres kul ut. etter å gjort diverse for å gi utseendet en boost med lepper og div ønsker jeg å få en grommere lyd. jeg har hørt mye snakk om å downpipe en bil men er mye usikker på hva det dreier seg om og om det i det hele tatt er lovlig.

så hva kan jeg gjøre med bilen min for å få en grommere lyd som er lovlig og ikkje skader motoren på noe vis?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-19 19:00:26 +0100

Det finnes f.ex eksosanlegg der de bakre pottene har visse muligheter for mer lyd. Det er ikke verre enn å google "effektanlegg" og "BMW", og lete til du finner en seriøs leverandør, med trykk på "seriøs"....det innebærer at all nødvendig dokumentasjon for å få dette godkjent og ført inn i vognkortet....må medfølge. Min subjektive oppfatning er at det også er en fordel om et autorisert verksted gjør jobben med både montering og godkjenning, dette med eksos, lyd og ikke minst "mijø" er liksom ikke noe for glade amatører.

Ellers er det ikke å stikke under en stol at det ikke er spesielt stort spillerom for "grom" lyd om det skal være lovlig, og be advised, sånne ting har en tendens til å koste mye mer enn det smaker. Jeg tenker også at med en dieselmotor er det mange gode grunner til at dette ikke er helt liketil, alle som har vært så uheldige at en potte eller et rør ramler av på en dieselbil, vil vite hvorfor.....det blir lett mer tordenskrall enn "gromlyd" av det liksom! Jeg opplever dieselbilene mine opp gjennom åra som "gromme" nok fra fabrikk, lyden av en dieselbrenner som har anvendbar kraft fra lave og midlere turtall er uansett stilig synes nå jeg! Min Passat B5 TDI hadde forresten en ørliten modifikasjon som ga noe dypere, mer markant lyd: ikke utvendig, dempingen var grei nok sånn sett, men innvendig. Det var så enkelt som at VAG benyttet seg av keramiske katalystatorer fra 1989 og oppover. Kall det gjerne et forenklet DPF. Metall og keramiske materialer har forskjellig utvidelseskoeffesient, så etter typisk 100-200.000 begynte innmaten i disse å skrangle. Da kunne man bruke penger på ny katalysator og få samme moroa etter nye 100-200', eller man kunne demontere katalysatoren og ta frem slegge og en metallstang og knuse innmaten....riste den ut og montere katalystoren igjen....ikke noen målbare forskjeller ved den norske EU-kontrollen. Tidligere hadde heller ikke norskimporterte biler denne duppeditten, på vår spanskproduserte VW Jetta som vi tok inn en gang i tiden, var det bare å demonterte katalystatoren og sette inn et "norsk" rør der den sto mellom pottene.

Men som vi vet, mye sånt var så meget enklere før. Nå får man lang og hard straff for å gjøre sånne ting, så det gjør vi bare ikke. Nå må vi rett og slett være lovlydige til punkt og prikke om vi ikke vil risikere at kontrolløren formelig river skiltene av bilen ved EU-kontrollen! Sånn er det bare - og glemt aldri at "gromlyd" er en skikkelig magnet for å få uønsket oppmerksomhet fra øvrigheta! Mhp dette med "downpipe" er det en sånn ting, dette er en modifikasjon som primært har med tuning å gjøre, og slik jeg forstår det, er det ikke lovlig. Punktum. Dernest: chipping, optmialisering, det jeg kaller "tukling" med bilens styringsystem, skal med trykk på "skal" - godkjennes og meldes forsikringselskapet. Likevel, det spørsmålet man bør stille seg, er veldig enkelt: hvem vet best hvordan motoren settes ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger