Noe kynisk sett, dette har jo egentlig ikke betydning så lenge du ikke skal bytte inn bilen eller den skal takseres etter en totalskade. Når det er sagt, jeg ville stilt meg kritisk til Tesla-forhandlerens påstand om at en bil som er førstegangsregistert primo 2018 er en "2017-modell" gitt at bilen er solgt som ny i Norge. Den normale kutymen i Norge er at biler som er førstegangsregistert fra 01.07.17 selges som 2018-modeller, sånn er det frem til og med 31.06 året etter - her 2018. Dette kan man mene mye om, den tyske måten å skille på, er vesentlig ryddigere: der legger man "Baureihe" og "Erstzulassung", kall det gjerne "produksjonserie", eller "årsmodell" for å gjøre det enkelt, hhv førstegangsregistrering.
Det som er en smule merkelig, er at denne bilen med stor sannsynlighet er solgt som en 2018-modell til første eier, og si at den hadde stått for salg hos en forhandler - da ville den igjen blitt solgt som....en 2018-modell....selv om man hadde tatt en liten spansk en og gjort den et år eldre ved innbyttetaksten...slik det har en tendens til å skje....! Uansett, ha bilens vognkort og ring Tesla Norge og spør der også....og ta det derfra. Og NEI - du nevner IKKE at en forhandler har sagt det og det her....du skal ha en UHILDET, OIBJEKTIV "second opion"....ikke et svar som er tilpasset forhandlerens oppfatning.
Om du kan kreve kompenasjon fra selger? Tja - du kan prøve om det virkelig er korrekt dette her...men om selger ikke er av den meget snille sorten må du gå via forbrukermyndighetene. Der tar ting tid, og du må kunne dokumentere og underbygge en eventuell sak som bringes inn. Om det er verdt å bruke mye ressurser på når bilen er nærmer seg fem år? Tja - mulig - ellers er det uansett bilens førstegangsregistering i Norge som er relevant ifht fabrikkgaranti og batterigaranti. Stikkord: garantiutløpstest hos NAF kan være en god investering. Lykke til!