0

Få løs glødeplugg

spurt 2022-10-08 19:44:29 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei prøvde og bytte glødeplugger på min vw passat 2003mod. De 2 første gikk ut fint uten problem men den 3 satt litt. Løysnet den litt og sprayet wd40 så strammet igjenn ca 4-5 ganger. Sist gangen jeg skulle prøve «spann» den bare rundt og gikk ikke og stramme eller slakke. Tror ikke den er knekt for da skulle jeg jo kjent det da jeg holdt på. Har du noen tips på og få lurt ut dennne? Har ikke prøvd på den siste da jeg skal gjøre meg ferdig med denne først. Motoren går fint men høres ut som det komm luft fra den pluggen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-09 09:08:00 +0200

Det finnes verktøy sett å få kjøpt til å fjerne ødelagte glødeplugger ved utboring blant annet på ebay. Det er aller best å teste glødepluggene før man gjør forsøket med å fjerne de da det ofte kan gå galt i forsøket med å få de ut. En glødeplugg enten virker eller ikke og kan testes med multimeter via motstandsmåling eller via ampere dc der man tar ene pinnen på batteriets plus pol og andre pinnen på toppen av glødepluggen og leser av strømforløpet som kan fks være 12-15 ampere ved start og så synker amperen nedover mot kanskje 7-8 ampere når glødepluggen blir varm. Den vanligste årsaken til at den sitter fast er at glødepluggene er i stål og toppen i aluminium og da får man uheldige galvaniske spenninger som kan forårsake korrosjon i gjengene og disse rives da istykker under demonteringen. Du kan prøve å sette en mutter på gjengen på toppen av glødepluggen og se om du får til å kommen under mutteren med et lite brekkjern så du får press oppover samtidig som du skrur pluggen ut. Glide hammer er også brukt av de profesjonelle mekanikerene når de fjerner glødeplugger og innebærer at man slår den ut i revers med et lodd på en stang festet til glødepluggen. Verksteder har ofte slikt utstyr som vi vanligvis ikke har hjemme i garasjen selv og kan da være lurt å ta den til et verksted når du først har havnet i problemer. Det mest kritiske blir å montere nye løs gjenger(helicoil) hvis de gamle er for skadet. Først må man friske opp eksisterende gjenger og se om de klarer tilspenningsmomentet men gjør de ikke det så må nye gjenger monteres. I noen tilfeller må faktisk toppen demonteres og da blir det fryktelig dyrt på et verksted. Lykke til.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger