Heisann! Takk for interessant spørsmål og innlegg. Ja, det nærmer seg tiden for veisalting igjen. Noe som engasjerer både mye og mange. Forståelig nok – for dette er et tveegget sverd.
Rundt dette med veisalting er det både fordeler og ulemper.
Aller først: Din påstand om at det aldri har vært saltet mer stemmer ikke helt. Salt-rekorden er fra 2017/18. Da ble det brukt over 150.000 tonn. I fjor var dette nede i 82.000 tonn. Det er det klart laveste på over 10 år.
At salting og slaps kan føre til ulykker har du nok rett i. Men også her viser fakta at ulykker på saltede veier generelt reduserer antallet ulykker med opptil 20 prosent. Altså en betydelig nedgang. Det er jo en grunn til at det brukes millionbeløp på dette hvert enste år.
At biler generelt og kanskje bremser spesielt ikke har godt av saltet tror jeg ikke noen er uenig med deg i. Stål, fuktighet og salt er som kjent en dårlig kombinasjon med tanke på rust.
Mange ser det nok som en enda større ulempe at saltet langt i fra er godt for miljøet. Det er skadelig for både vegetasjonen og for vannmiljøet. Men salting av veiene gir nødvendig effekt på trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vinterstid ifølge ekspertene på området.
Videre sier ekspertisen at det per i dag ikke finnes aktuelle fullgode alternativer, og legger vekt på at gevinsten for trafikksikkerheten er så stor at det derfor er uaktuelt å stoppe veisaltingen nå.
Jeg har ikke forutsettingene for å vurdere denne påstanden, men velger å stole på de som har dette som fagfelt. Det jobbes selvfølgelig med å finne andre gode og alternativer som testes ut.
I motsetning til brøyting og strøing kan man salt som rent forbyggende tiltak. Altså FØR det blir glatt, fryser på, eller begynner å snø.
Jeg er selv født og oppvokst i en del av landet hvor klimaet var tørt og kaldt hele vinteren og det den gang ikke ble saltet. Det ga fine kritthvite vinterveier – og hadde man ren bil 14. oktober så hadde man ren bil helt til påske.
Jeg er nok redd vi ikke slipper unna veisaltet i år heller. Det er bare å få polert bilen, slik at saltet gjør minst mulig skade, og å fylle opp med spylervæske som tåler noen kuldegrader. Så kommer vi nok oss igjennom dette denne gange også.
Helt til slutt: Jeg har aldri forsvart salting av vinterveiene, men jeg ser både fordelene og ulempene her. Jeg håper at man på noe sikt finner alternativer. For selv om det bidrar positivt med tanke på trafikksikkerhet, så er det definitivt en del ulemper rundt dette vi kunne vært foruten.
Håer dette var litt oppklarende og ønsker deg, og bilen din, en god vinter!