Nja...det er som andre "standarder" dette her....det er liksom ikke lovbestemt....noen ganger er det sånn at produsenten klør seg i hodet og sier greit nok, vi gjør det SÅNN i dag! Jeg ville hatt vognkortet, gjerne også serviceheftet, foran meg og ringt den norske importøren, der bør man kunne gi deg et korrekt svar. Ellers er det jo litt speseilt i det norske markedet dette her, man har lagt seg til en vane eller uvane med å gjøre en bil som er førstegangsregistert etter 01.07 til NESTE års modell, og det vedvarer til og med 31.06 året etter. Noe uheldig spør du meg, der nede i EU er man mer opptatt av "Bauhreie" og "Erstzlulassung", der det første er hvilken "serie" bilen kommer fra - normalt sett sammenfaller dette på sett og vis med det vi ellers ville kalt "årsmodell" - mens det andre er førstegangs registrering. Det er litt enklere og ryddigere å forholde seg til.
Problemet med den norske "sedvannen" er jo at du kan risikere å kjøpe en bil i andre halvår, som er produsert en gang i første halvår....du betaler for en si 2023-modell om du får bilen levert i dag....men i det øyeblikk du skal selge bilen eller får en totalskade, ja da sitter en nisse av en takstmann og slår opp i "Rødboka" og gjør bilen din et år eller mer eldre som ved et trylleslag! Det betyr jo lett både 50 og 80.000 spenn tapt det! Så det er absolutt noe man bør være mer oppmerksom på ved kjøp og salg, for som vi vet, også ved bruktbilsalg legges samme retorikken til grunn....ved SALG....men ved INNBYTTE....VERDITAKST....ja da kommer plutselig VIN-nummmeret og fortolkningen i Rødboka til anvendelse! Uansett hvor spinn, hakkende galt det måtte være!