0

QMI Motorbehandling effekt

spurt 2022-10-04 22:25:14 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, håper noen her i forumet evt Benny har erfaring/informasjon angående QMI Motorbehandling med PTFE. Har lest litt om denne (ikke mye info på nett). At det skal være et veldig bra produkt som faktisk funker.

Men er alltid skeptisk til det som kalles «snake oil» på engelsk. På QMI sine sider står det flere historier om folk og firmaer som har brukt dette til biler/maskiner. Med redusert drivstoff forbruk og oljeforbruk. Nå har jeg ikke noe oljeforbruk i min bil men er jo en stor og tung SUV så den er tørst. Svigerfar sverger til dette produktet som han ble anbefalt av sitt lokale verksted. Og siden har han alltid brukt det og sier drivstoff forbruk er redusert.

Kan dette virkelig være et så bra produkt som ikke er markedsført stor mer en at du faktisk må lete etter det eller høre det fra en mekaniker av den gamle sorten?? Hvorfor bruker ikke bil produsentene et slikt produkt som faktisk funker. Da de hele tiden er under press fra myndigheter i alle år om å få mest mulig økonomiske biler med tanke på forbruk og utslipp?

Håper noen har informasjon om dette produktet og bruker det så vi alle her kan faktisk med god samvittighet helle en slik flaske i olja ved neste oljeskift, og le helt ned til Stortinget med våres diesel/bensin brennere med enda lavere forbruk at man ikke blir «hypnotisert» til å skorte en flott bil som da holder i enda noen hundre tusener av km!

Så kan Vedum&sirkuset kose seg med regjeringens blodpris på drivstoff med sin V8 er pickup som når han lovet å endre drivstoff prisene… :P og vi alminnelige folk får spart litt pæng ved neste fylling.

Takker på forhånd for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-05 14:56:02 +0100

tja, det som høres for godt ut til å være sant, er som regel akkurat det! Ja, man produserer ofte "sanne historier" og brukererfaringer på løpende bånd, men like ofte er det "Mr Smith" der borte i Oklahoma - eller "Fru Hansen" der borte i Ytre Slidre - og hvilken overraskelse - ingen av dem finnes i verken telefonkatalogen eller folkeregisteret! Og verksteder som anbefaler sånt....de har jo ofte flere hatter på hodet, ikke sant? En av dem er tjene-penger hatten. Ja. du kan vel være nogenlunde trygg på at ikke motoren raser etter et par kilometer om et seriøst verksted anbefaler produktet, men derfra til at produktet holder hva det lover - det er a complete different matter! Som regel hjelper det like godt som å pisse i buksa i en mørk dress på en kald vinterdag for å holde varmen!

Og nei, uansett hva slags remidum dette måtte være, det reduserer IKKE friksjonen over tid, det finnes ikke flytende forbindelser som reagerer med noe som helst av materialene som finnes i friksjonsflatene der inne i motoren og binder seg til overflaten. Den greia er det olja som tar seg av, og vil du ha optimale friksjonsforhold og minimal koksdannelse etc etc, ja da sørger du for å skifte olje OG oljefilter hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, og du bruker selvsagt kun olje med rett spesifikasjon. Dette er jo også gunstig ifht å forbebygge dyre reparasjoner og motorhavarier. Og nei, "longlife" olje er ikke bedre enn hine dages hel eller delsynetiske olje, den samler opp akkurat like mye snafs som før, vi ser det bare ikke like lett! Og den eneste veien ut av motoren for dette snafset, det er gjennom tappepluggen og ved filterbytte. Sånn er det bare - og den veien går jo dette tilsetningstoffet også ved neste oljeskift! Som sagt: det BINDER SEG IKKE til sylinderveggene eller lagerflatene! Det som smører motoren din, er olja og oljefilmen.

Det du ellers kan bruke en gang hver si 100.000 km, er dyserens, STP eller Redex eller annet anerkjent produkt, din forhandler bør ha et på lager. Når det ellers gjelder dette med redusert drivstoff-forbruk: tenk kjørestil: har du diesel, kjører du på momentet, og du kjører omtrent som o mdu kjører tungbil, dvs leser veien foran deg og kjører rett og slett så jevnt du klarer uten unødige oppbremsninger og aksellerasjoner. Jeg har opp gjennom årene kjørt dieselbrennerne i familien på lave 0,4 i snitt året sett under ett, ned mot 0,4 i sommerhalvåret og opp mot 0,5 i vinterhalvåret. Når jeg nå har kunnet "flotte meg" med å handle ny bil, og kjører noe mer småkjøring, dvs under 3 mil i slengen, går det kanhende mer i øvre del her, dvs mellom 0,45 og 0,5 over tid, men ned mot 0,4 ved seriøs langkjøring. Helt uproblematisk mener nå jeg, med halvannet tonn å fløtte på, 150 hk og firehjulstrekk ville vi vært fornøyd i hine dage iallefall! Sagt i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-08 07:26:10 +0100

Ohoi. Her her du fått et svar fra en som ikke vet hva han snakker om, slik at påstandene hans blir feil. Likevel blir anbefalingen om ikke å bruke det det samme, så sant du har en nokså moderne motor. QMI metallbehandler fungerer akkurat slik det loves i reklamen. Og ja, det fester seg på overflater av metall. Dette er godt dokumentert av uavhengige institusjoner, det er en ganske så enkel forklaring på hvorfor dette fungerer. På eldre motorer (evt girkasser, diferensialer, m.m.) er dette stoffet genialt. På nyere motorer har det omtrent ingen effekt, fordi det alt er svært lite friksjon i en moderne motor. Så min anbefaling blir å heller bruke pengene på en god helsyntetisk olje.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-09 12:26:48 +0100

Kanhende vår venn "Fiksefanten" burde ta patent på påstamdene her og tjene seg søkkrik...selvfølgelig gitt at "mirakelkuren" er en realitet. Enhver med grunnkurs i materialkteknikk og metallurgi vil kunne fortelle at nei....det finnes ingen kjente kjemiske mirakelmidler som "fester seg" til overflater av metall på den måten det antydes her. Ja, vi kan herde overflater, vi kan påføre sjikt med både det ene og det andre, men skal det "henge fast" over et relevant tidsrom i en motor, ja da må det andre prosesser til enn bare å helle på "lurium" på boks.

At man kan produsere bestillingsverk fra påsåttt "uavhengige institutasjoner" er så sin sak, men et åpent spørsmål om hva disse "institusjonene" egentlig svarer på...enn si hvilke akkrediteringer de fatktisk har når det kommer til stykket. Jeg merker meg imidlertid at vår venn Fiksefanten avslutningsvis tar et ganske så kraftig forbehold i forhold til "en moderne motor" - der møter han seg selv litt i døra og bekrefter det "en som ikke vet hva han snakker om" slår fast! Vi trampeklapper, enighet er en fryd! Hva "eldre motorer" angår, er det dog prinsipalt sett det samme: den kloke velger helt ordinære smøremidler med omhu, og lar det være med det. Ja, man kan alltids bruke litt dyrere fett med tilsetninger når man overhaler og setter sammen en motor, det kan teoretisk sett ha en viss betydning, iallefall en stund, men de samme, grunnleggende materialktekniske forohloldene som nevnt innledningsvis, gjelder også her: mirkakelkurer på boks som lover gull og grønne skoger, er omtrent like mye verdt som politikernes valgløfter...holder kanhende bittelitt lenger....men den største effekten av sånne greier....det er på lommeboka.

Som vi alle synes å være enige om - bruk heller pengene på god olje....et ps når det gjelder eldre motorer....glem hel- og halvsyntetisk olje på eldre motorer...!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-03 11:48:39 +0100

Les og ring til brukere på qmi.no

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-02-03 18:57:38 +0100

Be advised, her som ellers, om noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte det. Jeg tok en titt på både qmi.no og andre referanser tidligere, som "dokumentasjon" på påståtte egenskaper er dette syltynne greier. Men alle er selvsagt i sin fulle rett til å prøve, det verste som kan skje er et motorhavari der den kjente "ingen" tar ansvaret i ettertid.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger