Enighet i panelet er en sann fryd, kan bare tilføye at diesel har en fordel til: om du kjører på momentet, og ellers er en normalt fornuftig sjåffæør, er det vesentlig mer komfortabelt - kall det gjerne mindre stressende - å kjøre diesel kontra eine kleine benziner. Du har rett og slett mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall, du slipper å jage turtall for at bilen skal flytte på seg. Vesentlig bedre drivstofføkonomi følger med på kjøpet, og om du har et kjøremønster med en nogenlunde normal fordeling mellom småkjøring og langkjøring - det siste er i min verden fra 3 mil og oppover til si 1500 km i en god dagsetappe - ja da går det helt greit med DPF. Når det er sagt, Kamerat Wizard har et godt tips med Outlander, spesielt med PSA-motoren er dette mye god bil for pengene! Jeg tenker jo også at at godkjent tilhengervekt godt kan være på si iallefall 12-1500 kilo, mindre enn dette blir liksom litt trillebåraktig. Dernest er firehjulstrekk noe du absolutt bør vurdere, det gir deg økt stabilitet året rundt i alle hastigheter, med eller uten henger, og denne greia med økt fremkommelighet - det er egentlig en ekstra bonus!
Ellers har jeg kjørt diesel i innpå 30 år selv, VW står det på bakluka på mine biler, det har vært greie biler, jeg har for vane å kjøre bilene mine til typisk 4-500.000 kilometer før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom. Nå er jeg blant dem som er over gjennomsnittet opptatt av service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandling, det innebærer bla at jeg aldri noen sinne har blitt stående langs veien og grine. Ja, det koster jo litt å ta vare på bilen, men i den store sammenhengen kan jeg egentlig le hele veien til banken, ved å unngå å bytte bil i tide og utide minimalsierer jeg verditapet og overgangskostnaden, som jo er den virkelig store kostnadsdriveren for bilholdet i Norge. Med f.ex Mitsibushi vil du med rimelig grad av sikkerhet kunne kjøre rundt med et evig smil om munnen - men spander gjerne en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten, poenget er å velge en bil i best mulig stand. Og nei, du klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok selv - der lønner det seg å la proffene gjøre jobben. Lykke til!