0

Diesel eller bensin?

spurt 2022-10-03 05:31:05 +0200

anonym bruker

Anonym

skal ha en nummer to bil. må være diesel eller bensin da jeg trenger henger med god lasteevne. ser for meg en 10 år gammel bil som har gått mellom 100000 og 150000. bilen vil bli brukt mye til småkjøring. noen påstår da at jeg får et billigere bilhold om jeg tar bensin? vedkommende mener at diesel ikke er så egnet til småkjøring så jeg mø regne med kostnader til diverse filter som er på disse. stemmer det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-03 11:22:59 +0200

Bensin er best egnet til turer bort til nærbutikken men er oftest småbiler og har ikke så mye henger kapasitet. Større familiebiler er nesten utelukkende diesel og kan dra henger kanskje litt over 2 tonn på noen av dem. Snakker vi 3,5 tonn henger kapasitet så er bensin like skjeldent som tenner på en høne. Jeg regner med at det er diesel partikkelfilter det er snakk om her og ja det er kostbart om det må skiftes men men kan avhjelpes med å ta noen lengre turer av og til for å rense filteret og man kan også ta en statisk regenerering der en kjører en viss prosedyre via et diagnoseverktøy. Vi har en Outlander 2014 med diesel og bruker den til mye småkjøring og har ikke vært problem så er litt fra fabrikant til fabrikant dette problemet og ville ikke uroet meg for mye om det, kjøp den bilen som passer deg best om det er diesel eller bensin.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-03 11:43:19 +0200

Helt enig med Car Wizard her. Det er også både en smakssak og det kommer litt an på hvor tung henger du skal trekke. Tung tilhenger trekkes som regel bedre med den dieselmotor som byr på høyere moment og bedre trekk-kraft på lavere turtall.

Diesel-partikkelfilteret kan by på utfordringer ved mye småkjøring og hyppige kaldstart. Men som nevnt – noe langturer innimellom, bøter i stor grad på det problemet.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-05 15:08:21 +0200

Enighet i panelet er en sann fryd, kan bare tilføye at diesel har en fordel til: om du kjører på momentet, og ellers er en normalt fornuftig sjåffæør, er det vesentlig mer komfortabelt - kall det gjerne mindre stressende - å kjøre diesel kontra eine kleine benziner. Du har rett og slett mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall, du slipper å jage turtall for at bilen skal flytte på seg. Vesentlig bedre drivstofføkonomi følger med på kjøpet, og om du har et kjøremønster med en nogenlunde normal fordeling mellom småkjøring og langkjøring - det siste er i min verden fra 3 mil og oppover til si 1500 km i en god dagsetappe - ja da går det helt greit med DPF. Når det er sagt, Kamerat Wizard har et godt tips med Outlander, spesielt med PSA-motoren er dette mye god bil for pengene! Jeg tenker jo også at at godkjent tilhengervekt godt kan være på si iallefall 12-1500 kilo, mindre enn dette blir liksom litt trillebåraktig. Dernest er firehjulstrekk noe du absolutt bør vurdere, det gir deg økt stabilitet året rundt i alle hastigheter, med eller uten henger, og denne greia med økt fremkommelighet - det er egentlig en ekstra bonus!

Ellers har jeg kjørt diesel i innpå 30 år selv, VW står det på bakluka på mine biler, det har vært greie biler, jeg har for vane å kjøre bilene mine til typisk 4-500.000 kilometer før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom. Nå er jeg blant dem som er over gjennomsnittet opptatt av service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandling, det innebærer bla at jeg aldri noen sinne har blitt stående langs veien og grine. Ja, det koster jo litt å ta vare på bilen, men i den store sammenhengen kan jeg egentlig le hele veien til banken, ved å unngå å bytte bil i tide og utide minimalsierer jeg verditapet og overgangskostnaden, som jo er den virkelig store kostnadsdriveren for bilholdet i Norge. Med f.ex Mitsibushi vil du med rimelig grad av sikkerhet kunne kjøre rundt med et evig smil om munnen - men spander gjerne en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten, poenget er å velge en bil i best mulig stand. Og nei, du klarer ikke å "sjekke" bilen godt nok selv - der lønner det seg å la proffene gjøre jobben. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger