0

Citorn XM toppakningsproblem?

spurt 2022-10-02 10:51:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Lærer aldri,men kort fortalt kjøpt en 1995 mod.XM bensin personbil 16 ventiler 132 HK,garantert 116tkm.Tror nå at toppakning er istykker som også var ved kjøp,litt usikker hvor langt jeg kommer med kjøpsloven da sekger fraskrev seg dette pga.bilens alder. Det som er snålt er at temp.måler går ikke til topps.,men det bobler i radiator til tider selv om dette også ikke viste seg før første motbakke etter henting av bil og kjørte 120km.Hva koster et toppakning bytte på verksted i deler og arbeid.Hvor kan jeg henvende meg utenom merkeverksted?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-02 17:13:45 +0200

Hvorvidt kjøpsloven kan legges til grunn, avhengeav kjøpekontraktens olrdlyd, men du har neppe betalt speseilt mye for denne bilen. Dernest snakker vi om en 27 år gammel bil, da vil forbrukermyndighetene normalt sett legge til grunn at du må kunne forvente at bilen ikke er feilfri. Det er også dette med anstendighet: man kal ikke stå som en måke og skrike "skal ha, skal ha" fordi man "kan". Om du har betalt en nogenlunde fornuftig pris i forhold til bilens alder, og selger etter beste evne har forsøkt å oppfylle sin del av salgsprosoessen, herunder opplyse om de feil og problemstillinger han kan forventes å vite noe om - si at bilen er solgt fra et dødsbo f.ex - da har ikke selger speseilt gode muligheter til å vite "alt" om bilen, ikke sant? Ja, det hadde kanhende vært en fordel med en NAF-teat, men det har antagelig verken du eller selger ønsket å bekoste. Da blir det som det blir, du får antagelig en billig bil, men med litt spenning på kjøpet,

Hva det kan koste? Neppe den verste bilen å jobbe med for et verksted med et par mekanikere som har vært med en stund og skrudd på "ekte" biler, altså biler som ikke er søkklastet med elektronikk. Merkeverksteder skal du lete lenge etter, men i ditt sted ville jeg sjekket med venner o bekjenteom de visste om gode verksteder i nærområdet, og tatt det derfra. Et par telefoner, eventuelt sikke innom og se åssen det ser ut osv, gjerne innhente flere tilbud i retning av "hva kan det koste" - ikke forvente å få et eksakt tilbud på en såvidt gammel bil som dette. Det er også en noe ukurrant bil, i den forstand at Citroen ikke r et "atort" merke i Norge, men PSA er jo "stort" på andre vis, så du bør kunne få tak i del Og ja, det fremstår som om det kan være en aldri så liten lekkasje i toppwakningen, men jeg ville nok spurt om råd fra et verksted før jeg la meg ned til å grine - det kan være enklere forklaring på boblene i radioren. Vi krøsser fingren, lykke til med en flott og annerledes bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger