0

Bil "lugger" ved pådrag på lavt turtall

spurt 2022-09-30 09:45:42 +0200

updated 2022-09-30 16:42:24 +0200

Hei!

Jeg har en Ford Mondeo 1.6 L TDCI (2012 mod) som har gått drøyt 200 000 km. Over et par år nå har jeg vært oppmerksom på (latt meg irritere over) at særlig når motoren ikke er driftsvarm så kan den være veldig «luggete»/«rykkete» ved forsiktig gasspådrag ved lavt turtall i flatt eller slakt hellende terreng.

Jeg har over tid gjort mye forskjellig for å forsøke å bedre dette, men det forblir mer eller mindre det samme. Her er en oppsummering av ting som kunne ha påvirket situasjonen, men som er sjekket/byttet/utbedret: - Demontert og renset EGR ventil - Årlig bytte av motorolje og oljefilter - Nytt dieselfilter - Nytt luftfilter - «Spylt» motoren ved å kjøre den på tomgang med 0,5 L Liqui Moly Diesel Purge - i utgangspunktet med formål å rense diesel-injektorene.

Etter å ha lest litt om liknende problematikk fikk jeg det for meg at «luggingen» kan ha å gjøre med en sviktende Throttle Position Sensor (TPS), MAF sensor, sviktende sensor i gasspedalen, sviktende kamakselsensor, sviktende sensor til innsugingsmanifolden eller skittent gasspjeld. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte, og det blir for dumt bare å begynne å bytte/demontere deler uten å vite om det faktisk trengs.

Når det kommer til TPS og gasspedal-sensor (eller gasspedal for den saks skyld) så klarer jeg ikke å finne disse delene på nett, så da lurer jeg på om dette i det hele tatt er noe som kan byttes på min bil.

Håper på noen opplysende svar eller ideer rundt dette.

Mvh, Olav

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-30 17:04:09 +0200

Innsugings manifold sensoren Map kan gi slike symptomer samt veivaksel sensor kan gi disse symptomene. En diesel motor har ikke innsugingspjeld bare et spleld som skal hjelpe når egr åpner for å lettere suge til seg eksos. Gasspedal sensor trenger du ikke tenke på den inneholder flere kretser som overvåker hverandre og bortfall av en krets betyr ikke noe og ihvertfall ikke for ditt problem og desuten ville du fått en feilkode her. Kamaksel sensor er også utelukket da det vil gi feilkoder i korrelasjon til veivaksel sensoren. Maf sensoren er også lite trolig og gir ikke rykking men fører mere til permanent fks svart eksos dårlig kraft fra motoren og slike ting men det kommer en feilkode. Du tror du har rengjort egr ventilen men det er bare tettningsflaten du har rengjort og hjelper ikke så mye det er egr ventil motoren som er problemet da eksos passerer igjennom akselen som stenger ventilen og tilslutt går den ujevnt og i verste fall setter den seg fast motoren her er hermetisk og kan ikke åpnes for rengjøring. I Norge har vi stort sett veldig ren diesel så å legge ut masse penger på lurium på boks er helt unødvendig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for svar. Det var opplysende. Vil en dårlig EGR ventil gi feilkode - dersom det skulle være denne som ikke fungerer optimalt? Jeg renset karbonavleiringer på denne, men ja, merket riktignok ikke mye forskjell etterpå.

Crap07 gravatarbildeCrap07 ( 2022-10-01 10:49:01 +0200 )rediger

Etter å ha brukt Diesel Purge opplevde jeg at motoren gikk jevnere - særlig på tomgang, men en skal ikke se bort fra at det var noe placebo inne i bildet her og;) Drivstoff-filteret jeg koplet til kretsen var nemlig veldig rent etter fullført gjennomspyling.

Crap07 gravatarbildeCrap07 ( 2022-10-01 10:53:29 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger