Vel, du har iallefall funnet to alternativer der du fort kan risikere å finne mye god god bil for pengene - dette er ikke de mest populære bilene der ute - med eller uten tak - det gjør også noe med prisen. Nå blir litt feil å si at du har "mye" å velge i, men om vi setter "taket" til 160.000, har du 43 feiende flotte - og noen litt mindre flotte - å velge i på finn. Får ikke linken inn her sånn uten videre, men du er sikkert like dreven i å søke på finn som oss andre vindus-shoppere!
Strekker du søket til Sverige og Tyskland, ligger det i sakens natur: i Sverige er SAAB et "stort" merke, i Tyskland er det sehr viele Mercedes då velge i! Ellers vil jo dette uansett dreie seg om biler som har noen år på veien, derved er det bilens faktiske stand som er avgjørende, ikke teoretiske forskjeller i kvalitet. Som vi vet, Mercedes har hatt sine problemer opp gjennom årene, heller ikke CLK har skjært helt klar dette, og det man skal ha klart for seg med Mercedes, er at joda, det er flere biler i markedet og derved med stor sannsynlighet grei tilgang på deler, men glem aldri at stjerna på panseret har sin pris. Det koster å være kar - du må ta høyde for et noe høyere budsjett til service og vedlikehold.
Med SAAB ligger utfordringene i et annet plan: som kjent er SAAB historie, det "gode" med dette er at en SAAB har en spesiell status på mange vis, i tillegg har bilene alltid skilt seg ut på en for noen av oss god måte. Ikke et vondt ord om Mercedes, smaken er som baken, men det altså to vidt forskjellige biler, der man må bestemme seg for om man vil ha et svensk sjarmtroll som etter min oppfatning mer enn antyder at SAAB har holdt lange industritradisjoner der borte hos søta bror i hevd, eller om man vil ha stjerne i grillen og et hellt annet uttrykk: en Mercedes er klassisk, og bærer preg av den rollen Mercedes har hatt i tysk bilindustri siden tidenes litt ut på dagen. Mercedes har også en skikkelig fingerspitzgefuhl når det gjelder såvel kvalitet som tekniske løsninger, for all del, men når jeg setter disse to merkene ved siden av hverandre inne i mitt hode, ja da er det ikke på noen måte gitt at SAAB er noe dårligere her. Det som kan være utfordrende med SAAB, er å få tak i karosserideler om behovet skulle oppstå. Og ja, det er sagt mye om at delelageret der borte i Sverige vil bli opprettholdt, og som vi vet, både Opel og Ford har vært inne i bildet opp gjennom åra, så for en sann entusiast som bruker litt tid på hobbybilen sin, vil det alltid gå an å spore opp deler, nok også til mer folkelig pris enn tilfellet er for Mercedes. SAAB er også en noe enklere bil i bunnen, det kan et ... (more)