0

Mercedes CLK vs. SAAB 9-3 kabriolet

spurt 2022-09-28 18:19:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg kunne gjerne tenkte meg en fire seters kabriolet, og har blinket ut Mercedes CLK eller SAAB 9-3 som de mest aktuelle. Har ikke tenkt å brenne av for mye, og ser for meg årsmodell 2002 – 2005. Jeg tror vel jeg kan få en bra bil for 150.000,- med «lav km» - sånn rundt 100.000,-. Spørsmålet er egentlig hva som er «lurest kjøp». Kanskje vanskelig å svare spesifikt på, men Mercedes er jo generelt kjent for kvalitet. Det samme er, eller var - vel SAAB – og da tenker jeg på før GM overtok. Jeg er svak for SAAB’en, men er noe usikker på om kvaliteten kan måle seg med CLK’en. Har du noen synspunkter rundt dette.

mvh Einar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-29 10:48:46 +0100

Vel Einar Mercedes har nok generelt en høyere kvalitet og premium følelse enn Saab men ikke dermed sagt at Saaben er noen dårlig bil. Saaben var stort sett bygget på Gm hyllevare utstyr og deler med en Saab touch for å skille den ut fra Gm bilene som fks Vectra. Banker hjertet litt ekstra når du ser en Saab så er jo svaret nesten gitt at velg følelser her og gå for Saaben. Velg aller helst fra 2003 og oppover da det var en ny og bedre facelift utgave. Rust er viktig å sjekke så få den på en løft og undersøk bilen under samt i hjulhus. Pixler i displayet kan bli borte men Saab kan ha gjort forbedringer opp igjennom her. Caben må virke som den skal og være hel og fin samt selvfølgelig tett så skal ikke være mugglukt i bilen. Får du en med forholdsvis lav km så kan det være en riktig godbil dette og kan lett bli samlerbil litt frem i tid desuten har den trolig verdens beste sete komfort og her når ikke Mercedesen den til knærne engang.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-29 10:52:56 +0100

updated 2022-09-29 10:59:04 +0100

Vel, du har iallefall funnet to alternativer der du fort kan risikere å finne mye god god bil for pengene - dette er ikke de mest populære bilene der ute - med eller uten tak - det gjør også noe med prisen. Nå blir litt feil å si at du har "mye" å velge i, men om vi setter "taket" til 160.000, har du 43 feiende flotte - og noen litt mindre flotte - å velge i på finn. Får ikke linken inn her sånn uten videre, men du er sikkert like dreven i å søke på finn som oss andre vindus-shoppere!

Strekker du søket til Sverige og Tyskland, ligger det i sakens natur: i Sverige er SAAB et "stort" merke, i Tyskland er det sehr viele Mercedes då velge i! Ellers vil jo dette uansett dreie seg om biler som har noen år på veien, derved er det bilens faktiske stand som er avgjørende, ikke teoretiske forskjeller i kvalitet. Som vi vet, Mercedes har hatt sine problemer opp gjennom årene, heller ikke CLK har skjært helt klar dette, og det man skal ha klart for seg med Mercedes, er at joda, det er flere biler i markedet og derved med stor sannsynlighet grei tilgang på deler, men glem aldri at stjerna på panseret har sin pris. Det koster å være kar - du må ta høyde for et noe høyere budsjett til service og vedlikehold.

Med SAAB ligger utfordringene i et annet plan: som kjent er SAAB historie, det "gode" med dette er at en SAAB har en spesiell status på mange vis, i tillegg har bilene alltid skilt seg ut på en for noen av oss god måte. Ikke et vondt ord om Mercedes, smaken er som baken, men det altså to vidt forskjellige biler, der man må bestemme seg for om man vil ha et svensk sjarmtroll som etter min oppfatning mer enn antyder at SAAB har holdt lange industritradisjoner der borte hos søta bror i hevd, eller om man vil ha stjerne i grillen og et hellt annet uttrykk: en Mercedes er klassisk, og bærer preg av den rollen Mercedes har hatt i tysk bilindustri siden tidenes litt ut på dagen. Mercedes har også en skikkelig fingerspitzgefuhl når det gjelder såvel kvalitet som tekniske løsninger, for all del, men når jeg setter disse to merkene ved siden av hverandre inne i mitt hode, ja da er det ikke på noen måte gitt at SAAB er noe dårligere her. Det som kan være utfordrende med SAAB, er å få tak i karosserideler om behovet skulle oppstå. Og ja, det er sagt mye om at delelageret der borte i Sverige vil bli opprettholdt, og som vi vet, både Opel og Ford har vært inne i bildet opp gjennom åra, så for en sann entusiast som bruker litt tid på hobbybilen sin, vil det alltid gå an å spore opp deler, nok også til mer folkelig pris enn tilfellet er for Mercedes. SAAB er også en noe enklere bil i bunnen, det kan et ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-02 05:02:55 +0100

Hei begge to, Takk for gode og reflekterte innspill. Det skal være en hobbybil – til bruk på sommerhalvåret, entusiastbil. Sjarm betyr mye – og har vel med disse kommentarene fått en bekreftelse på det jeg håpet: At SAAB (etter GM) ikke er en dårlig bil. New Beetle som blir nevnt er absolutt et alternativ jeg over tid har vurdert – men landet på SAAB eller CLK. Hjertet banker nok for SAAB’en – og jeg går nok i den retningen, blir spennende. Jeg har to 60-tallere og er bobbymekaniker – så de generelle fallgruver som rust etc. har jeg sånn rimelig oversikt over. Etter å ha eid disse i snart 20 år kan jeg tenke meg et noe mer moderne «sjarmtroll» - derfor dette innlegget. Igjen – takk for kommentarene som peker i samme retning som jeg har i mitt hode.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger