0

Bil generelt

spurt 2022-09-21 13:37:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Har dere foretatt noen test av dagens tilbud om understellsbehandling? Har Skoda, men dette gjelder alle biler. Rustbeskyttelse er mer aktuelt enn noensinne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-21 14:21:42 +0100

Jeg er noe usikker på hva du egentlig spør om: understellsbehanlding og etterbehandling generelt, eller rustbeskyttelse på nye biler. Det siste finner du en del om HER: https://www.motor.no/bil/store-forskj...

Og HER: https://www.motor.no/bil/store-forskj...

Den enkle og ubehagelig sannheten er at nei, "fabrikkebeskyttelse" er ikke i nærheten av å være "godt nok", du trenger ikke kaste mer enn et blikk under f.ex en ny VW - eller Skoda - for å innse at Møller ikke snakker helt sant. Ja, bunnplata er forsåvidt "beskyttet", men det er bokstavelig talt tynne greier! Alt som er montert under bilen i tillegg - det er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Og siden rust på sett og vis kan sees som en elektrogalvanvisk prosess....den sprer seg som selveste pesten...vel...det er ikke noen hemmelighet at mange nybiler som IKKE rustbeskyttes av den norske importøren når de kommer til Norge, de ruster som kjeks! Du finner flere artikler over emnet hos Motor, ellers kan du jo kaste et blikk under din egen bil. Og nei, hulromsbeskyttelsen er heller ikke spesielt god fra fabrikk - det gjelder flere biler enn VAG sine. Jeg er en av dem som har kjørt familiens nye VW direkte til understellsbehandling, og jeg har flere bekjente med Skoda hhv VW som har gjort det samme. "Rustgarantien"? Den er så alikevel ikke verdt papiret den er skrevet på. Punktum. Finleser du vilkårene. vil du se at det skal ekstremt mye til for å komme gjennom nåløyet der "rustgarantien" dekker noe som helst. Den som har fulgt med i timen en stund, vil forøvrig vite at en unevnelig importør av biler med stjerne i grillen vred seg som i krampe for å unngå å forholde seg til begrepet "garanti" og alvorlige rustskader på nesten-nye biler, ja man stevnet sogar egne kunder for retten for å slippe å ta ansvar - selv om fabrikanten der nede i Tyskland stilte opp fullt og helt! Da vet man hvor landet ligger, ikke sant? Litt sånn er det med Møller også, selv om man i enkelte tilfeller har vært greie med f.ex karosserirust og lakkskader på Audi, er man definitivt ikke like greie med kunder som har Skoda eller VW og opplever rustskader.

Ja, det finnes importører som rustbeskytter bilene når de kommer til Norge, ganske mange faktisk! Det er god sort, trampeklapp! Problemet er at kundene ofte gir beng i jevnlig etterbehandling. Det er uheldig, for "godstoffet" tørker inn etter 2-3 år. Derfor bør understellsbehandling og etterbehandling være en del av ethvert normalt godt service og vedlikeholdsregime - og om du ikke har hørt det før - glem "longlife" service, både TSI og TDI-motorene bør ha oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte - ved 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring. Og gidder du ikke betale blodpris for olja, bruk et uavhengig, autorisert verksted....sier ikke mer...olja hos Møller er den samme....men kanhende Møllers olje har flytende gull i seg....det antyder iallefall prisforskjellen!

OM DU ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-21 16:23:26 +0100

For å ikke villede leserene så er rust en elektrokjemisk prosess der jern oksyderer i kontakt med H2o altså fuktighet eller vann. En elektrogalvanisk prosess er 2 metaller i en spenningsrekke som ofrer seg for hverandre og har klare avgrensinger her og faktisk viktig å ikke blande samme så som elektro kjemi og elektro galvanisk. Flisespikkeri mulig det men rett skal være rett.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger