0

Mazda CX-5 bytte dyser

spurt 2022-09-21 13:09:51 +0100

Hei. Vi har en CX-5 Diesel 2015-modell som vi i utgangspunktet er veldig fornøyd med. Bilen har gått 119.000 km. I mai ble motoren byttes da de fant metallspon i bunnpanna. Heldigvis dekket forsikring dette, dog mot en god porsjon egenandel :) I etterkant av motorbytte har bilen av og til lugget/nykket ved noen turtall. Ingen lampe lyser når dette inntreffer. Dette skjer altså veldig sporadisk. Det er min kone som hovedsakelig kjører bilen, og jeg trodde først dette var noe med girkassa. Verksted kontrollerte men fant ingenting. Da jeg selv brukte bilen og selv opplevde luggingen/nykkingen tenkte jeg at dette er noe med motoren, ikke girkassa. Bilen har nå vært på kontroll og de har konkludert med at dette trolig skyldes feil på dyser. Det jeg da stusser litt over er at dette skjedde rett etter motorbytte. Dysene ble flyttet fra havarert motor til ny. Er det rimelig at jeg ber verksted å ta deler av regningen, eller har jeg ingen sak her? Vet ikke om dyser er byttet siden bilen var ny..

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-21 14:28:28 +0100

Det koster ingenting å ta dette opp med verkstedet, det verste du kan få er et "nei". Min subjektive oppfatning er at joda, ved en byttemotor tar man lett med seg både turbo, starter og generator fra motoren som står der, men man tar da ikke med glødeplugger f.ex! Da burde man strengt tatt heller ikke ta med de gamle dysene over! Selv om dyser normalt sett kan fungere som en drøm en halv million kilometer og mer. I og med at dette er dekket over en forsikring, tenker jeg at jeg iallefall ville hatt en hyggelig samtale med verkstedet. Det er overveiende sannsynlig at dysene har vært dårlige også på den tidligere motoren, ikke sant? Da bør man som et minimum splitte regningen eller gi deg en hyggelig pris - alt ettersom hva man vil kalle det. Men man bør ta en del av ansvaret.

Og nei, dysene er neppe bytttet tidligere, dyser skal normalt sett holde en stund. Og vil ikke verkstdet ta ansvar whatsoever, innhent et tilbud fra et spesialisert diesel-verksted også, det kan ofte være vesentlig billigere - ofte har man også en helt annen kompetanse - enn et vanlig verksted. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for rask tilbakemelding!

flippsen gravatarbildeflippsen ( 2022-09-21 18:17:47 +0100 )rediger
0

besvart 2022-09-21 16:03:57 +0100

Høres mere ut som noe mekanikerene ikke har skrudd til ordentlig fks turbo slannger ol. Map sensoren på disse har også hatt en tendens til å kokse og kan gi driftsforstyrrelser. Diagnose er nok det jeg tenker mest på og kan gi verdifull info i feilsøkings prosessen. Dysene er faktisk ganske lette å demontere og kan sendes til test for å utelukke problemer her. Motoren hadde litt ymse problemer som førte til varmgang i dyser fordi eksos blåste forbi dyse tettningen men umulig å si på sparket.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for rask tilbakemelding! Dette er hva verksted skrev på faktura nå siste gang den var på kontroll: - Regenerert DPF. - Nullet MAF, ETB og EGR 3 ganger. - Feil kan tyde på defekt dyser. Mekaniker nevnte også noen verdier som steg litt for raskt, og at det kunne tyde på dysebytte.

flippsen gravatarbildeflippsen ( 2022-09-21 18:20:12 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger