0

Mazda CX5 død etter 7 år

spurt 2022-09-20 17:44:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, i sommer fikk min knallfine Mazda CX5 (2015) motorstans på ferie langs vestlandskysten. Motorlampa lyste oransj, jeg trilla ombord i ferga og slo av tenningen. Når jeg skulle av ferga var bilen død. Ifølge Mazda verkstedet har kjeda til oljepumpa røket og motoren havarert. Det er ingen håp om å fikse det, da både turbo og motor er fullstending havarert. Dette skjedde bare uker etter at bilen hadde vært på service, og uten noe forvarsel. I følge merkeverksted er dette en svakhet på disse bilene, og ikke noe som kan oppdages på en service. Det er heller ikke en del som det finnes noe intervall på bytte av eller noe sånt. Alikavel nekter Mazda å ta ansvar da bilen er utenfor garanti tiden. Syntes du dette er noe jeg skal godta? Jeg kjenner jeg har ikke noe kamp i meg, men føler at det er dårlig gjort av Mazda å ikke ta ansvar. Jeg hadde villa ordna opp selv om jeg hadde solgt noe som viste seg å være i dårligere stand enn forventet til noen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-20 21:21:59 +0100

Joda, det er dårlig gjort, rett og slett skikkelig kultent at Mazda ikke tar ansvar, enn si retter opp en slik svakhet gjennom en form for modifikasjon og innkalling. Men det er sånne slag livet med bil gir oss av og til, og juridisk sett - bilen er har 6-7 år på veien - og garantien - som jo er veldig mye bedre enn om bilen hadde vært solgt der nede i EU f.ex - er og blir avgrenset til 5 år. Da er det en situasjon vi kan kalle "bordet fanger" - og kunden - du - står med gråten i halsen med en bokstavelig talt død bil. Om det kan være en trøst: dette med å slarve med innkallinger og ta ansvar for kjente svakheter er om ikke hverdagslig, så iallefall langt på vei en gjenganger blant norske bilimportører. Se f.ex hen til Subaru, som i en periode hadde dieselmotorer der veiva sa ka-poff etter relativt kort tid. I Sverige og EU forøvrig tok Subarus salgsapparat ansvar - meg bekjent også langt ut over garanti. I Norge ga man beng - på samme vis som man har gitt beng med en kjent svakhet i automatkassene. Ikke bare har man gitt beng, man har også kverulert innenfor garantitiden. Og nei, Subaru (og Mazda...og Ford...) er altså ikke alene som sånne "nykker". Sånn er det bare, og det er ikke så enkelt å være kunde i slike sammenhenger.

Å TA EN FIGHT? Tja, du kan alltid spandere en telefon til forbrukerrådet, mirakler har skjedd før, men min magefølelse sier at det er en tapt kamp allerede i utgangpsunktet. En mulig løsning for din del er å få tak i det være seg en brukt motor eller en byttemotor, den som leter, den finner, ikke sant? Se gjerne hen til Sverige, det kan lønne seg - veldig. Ja, det koster flesk, men gitt at bilen ellers er in ormalt god stand ville jeg definitivt brukt litttid på å sjekke ut mulighetene. For alt hva det måtte være verdt: lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger