0

Hvorfor leveres nye biler med 6 mm mønsterdybde?

spurt 2022-09-19 22:04:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Har oppdaget at nye biler fra min vag leverandør leveres med kun 6 mm. mønsterdybde på sommerdekk, mens normalen på nye dekk pleier å være 8 mm. Bruker bilprodusentene samme metoder som leverandører av printerblekk i nye skrivere?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-20 21:51:49 +0100

Ingen regel som sier at "normalen" er ditt eller datt, selv om det fremstår som mer fornuftig med 8 mm mønsterdybde. Jeg har observert samme fenomen, uten å ha brydd meg stort med det. Det er så enkelt som at nye biler leveres med forskjellige dekk, alt ettersom hva fabrikanten hadde tilgjengelig den dagen bilen fikk hjul for første gang. Mhp VAG må du enten ta det du får, eller gjøre en avtale med forhandler når bilen skal leveres. Hvor god avtalen er, ja det avhenger av forhandlerens humør og hvilke dekk du eventuelt vil ha i steden, min erfaring er at du like gjerne kan bite i det sure eplet, hive de dekka du ikke vil ha og kjøpe nye hos en dekkforhandler - en ringerund gir deg raskt en helt annen og vesentlig bedre pris enn du ville fått hos merkeforhandleren om du "byttet inn" de nye dekka som står på bilen din!

Og nei, det er ikke først og fremst mønsterdybde som har fått meg til å bytte nye dekk, det er min akutte alltergi mot Bridgdestone og denslags. Det går på min sikkerhet, jeg har i alle år vært over gjennomsnittet opptatt av å ha gode dekk på kjøretøyene mine. Det derre med 6 millimeter - det har jeg altså ikke brydd meg så mye med - det var greie dekk ellers - så jeg kjørte dem ut. Oerraskende nok var det sånn omtrent like mange kilometer i dem som ellers, det har formodentlig med gummiblanding å gjøre.

En forklaring jeg har hatt i bakhodet på dette, kan være at stigende kostnader på rågummi kan påvirke dekkprodusentene til å levere "mindre dekk" for inntjeningens skyld. Nå er jo rågummi en ørliten del av det man putter i gryta, men det er en dyr ting. Og en ting er sikkert: når EU har bestemt at også Norge skal forbys å importere russiske dekk, ja da kommer dekkprisene til å skyte i været! Den russiske føderasjon er en stor produsent av dekk, og det vil ta lang tid å etablere alternativer. Legg til at dekkproduksjon også er energikrevende. det kan bli spennende tider fremover, spesielt for de som har spesielle dimensjoner. Og neeeeeeeeeeei, det blir ikke helt det samme som det derre med printerblekk og nye skrivere dette her: det blir mer en "over-hele-fjæla" sparekampanje.

Et apropos til dette med skrivere: tenk tanken på å skaffe deg en Epson Ecotank-serie om du har et ikke ubetydelig utskriftsvolum og gjerne vil ha farger. Jeg er blant dem som har fyllt blekkapatronene selv gjennom et par tiår, med Ecotank har Epson satt dette i system: man selger blekket i flasker, du fyller det selv på "tankene", voila, mye billigere og fungerer! Men som andre blekkskrivere: SKRIVEHODET er en kritisk faktor....og nytt skrivehode koster som som vi vet...mer enn en ny skriver. Tricket er å bruke skriveren jevnlig, unngå å kjøre den TØRR for blekk! Og ja, du klarer kanhende å løse opp tørka blekk i et skrivehode, destillert vann funger, men da ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger