0

5008 Clutch bytte

spurt 2022-09-08 12:50:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Har en Peugeot 5008 (Halvautomat) som 2013 modell som er gått ca 130000 km. I sommer når vi var på ferie så sluttet bilen og gå fremover og vi bestilte bilberging. Vi tippa det var clutchen som var gåen. Verksted tar ut girkasse og bytte clutch og sjekker det mekaniske i girkassen. De setter sammen bilen og skal programmere girkassen og oppdager plutselig at en sensor som styrer (Utløserlageret?) er defekt og må byttes. Det er til nå satt en pris på 30000 kr på og bytte clutch. Og nå vil de ha betalt for og ta ut girkassen igjen, eg har ingen problem med og betale for delen som skal byttes men er det innafor at eg skal betale for at de skal ta ut girkassen to ganger? Det er en elektronisk styrt girkasse slik eg forstår det og da burde vel det elektroniske som styrer det mekaniske også sjekkes når de har brukt mellom 14 og 17 timer på og få ut girkassen. Og når vi gir beskjed at vi må vente litt med og gå videre pga vi henter inn priser fra andre verksted pga vi synes det begynner og bli dyrt og vil sjekke om andre verksted også driver samme praksis, så truer verkstedet med og avslutte forholdet og sende faktura på den (Mangelfulle) jobben som er gjort.

Håper på svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-09 14:15:21 +0100

Det kan være et halmstrå om du har en skiftlig avtale, i såfall er forbrukermyndighetene rette instans for å få en vurdering av dette. Dernest har verksteder ofte en form for tabbeforsikring, men det springende punktet er hvorvidt verkstedet kan lastes for dette eller ikke. I hine dage var det f.ex ikke uvanlig at man glemte både å skifte trøstelagert og/eller simmeringen der inne, begge deler er som kjent lurt å skifte når man først er i gang, som regel har jo bilen rulla iallefall 100.000 når det er på tide å skifte clutch. Men det ble altså ikke ansett som en tabbie, i den forstand at man kunne gå tilbake og smelle neven i bordet for forlange at man gjorde skikkelig arbe' og tok merkostnaden på egen kappe. Det er menneskelig å glemme, og det er jo ikke akkurat skrevet i stein at man MÅ skifte ditt og datt samtidig, selv om det er ovseleg lurt å gjøre det.

Sånn er det med denne sensoren også, og man må gjerne mene at verkstedet burde ha sjeakka den, eventuelt skiftet den som preventivt vedlikehold, men om det ikke er en del av vanlig prosedyre, si at PSA abefaler dette - da vil det kanhende også fremkomme i en evnt skriftlig avtale/tilbud - ja da ville jeg stukket fingeren i jorda og forsøkt å komme i en nogenlunde positiv dialog med verkstedet for å finne et kompromiss. Ellers fylles jeg med undring over tidsforbruk på 14-17 timer bare for å ta ut en girkasse,det må være en fryktlelig kronglete konstruksjon med i bildet her. Om så er tilfelle, tenker iallefall jeg at dette er et forhold som taler for at verkstedet burde dobbeltsjekke sånne ting som denne sensoren FØR man begynner å montere ting og tang igjen liksom!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger