0

Tahoe 2003 , 5,3 liter bensin

spurt 2022-09-04 12:14:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, er det mulig å kutte bensintilførsel til enkelte sylindre for å spare drivstoff? Jeg har hørt denne motoren på nyere biler har en kobling der man kan velge å kjøre på kun redusert drift når det ikke er stort ytelsesbehov.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-04 12:54:01 +0100

Northstar V8 kunne kjøre bare på en sylinder rekke når det var behov og sikkert for å spare drivstoff men det er slik at sylinder rekken ikke settes ut av spill slik at også denne sylinder rekken har tap ved kompresjon, friksjon og sugearbeid i sylinder. Hadde du som du sier en kobling eller clutch som kunne bruke 4 eller 8 sylindere ved behov og totalt stenge ned en sylinder rekke da hadde det vært økonomi i dette men å sette ut en sylinder rekke bare ved å stenge drivstofftilførsel så blir nok gevinsten begrenset.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-13 14:10:00 +0100

Heisann og takk for interessant spørsmål. Før jeg begynte i Broom kjørte jeg selv en Chevrolet Tahoe – så jeg forstår hva du snakker om. Det var sjelden forbruket var under 1,5 liter på mila.

Dette var den første bilen jeg hadde hvor det kostet over 1.000 kroner å fylle tanken. Dette var i 2007/08.

Med dagens bensinpriser koster det naturligvis mer. Mye mer også. Derfor gir spørsmålet ditt mening.

På den annen side: Du har kjøpt deg en over fem meter lang og mer enn to meter bred SUV på 2,4 tonn. Den er utstyrt med en 5,3-liters V8-bensinmotor på 273 hestekrefter og har firehjulsdrift. At den er grådig ved bensinpumpa bør derfor ikke komme som noen stor overraskelse, håper jeg.

Det stemmer som du sier at Chevrolet Tahoe kom med et bensinkuttsystem. Dette var i 2014 eller 2015. Grunnmotoren, altså V8-eren på 5,3-liter er den samme. Utover det er det meste forandret, blant annet med variable ventiltider, et nytt og mer avansert bensininnsprøyting-system og den nevnte sylinderkutten. Effekten er også økt til 355 hestekrefter.

Jeg har selv kjørt slik Tahoe som leiebil i USA og ble vel ikke kjempeimponert over forbruket. Ja – det er noe lavere, men mye skyldes nok en ny 6-trinnsgirkasse som reduserte turtallet betraktelig. Vi snakker fortsatt om godt over literen på mila.

For å gjøre svaret kort – planene om å bygge om din bil til dette bør du skrinlegge. Du kan fylle veldig mye bensin for hva det ville kostet deg.

Det finnes ikke noen «quick-fix» for å få ned forbruket. Dessverre. Selvfølgelig styrer tyngden på gassfoten mye. Har du dekk som er større og bedre enn originaldimensjonen øker rullemotstanden og dermed forbruket.

Sørg også for å holde bilen i god stand med nytt luftfilter og friske tennplugger, så vil det også bidra til å holde forbruket litt i sjekk, men ikke forvent underverker.

Her er det noen fysiske lover ute og går, både når det gjelder det mekaniske, vekten og luft- og rullemotstand. De lovene kommer man ikke utenom.

Man må heller glede seg over at man har en bil med herlig komfort, suveren plass, god lastekapasitet, fin V8-lyd – og at den er strek som en bjørn og seig som en ulv.

Må innrømme at jeg innimellom savner Tahoen min, selv etter så mange år. Men bensinfyllingene – de savner jeg definitivt ikke …

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger