Kjøp en Polo eller Skoda Fabia til jentungen i steden, men unngå 1,2 hhv 1,4 TSI med kamkjede - de små benzinerne hadde en kamkjedestrammer av den sorten som medførte motorhavarier en-masse. Skjæringspunktet er nettopp 2013, men VAG sine veier er av og til uransakelige, derfor er det lurt å sjekke: den versjonen du skal ha, har tannreim av den sorten som holder lenge - IKKE kamkjede! Det du trenger for å dobbeltsjekke dette, er bilens registreringsnummer, ring en merkeforhandler eller Møller teknisk, de bør kunne svare. Om det mot formodning er behov for mer informasjon enn regnummeret, er det en komplett oversikt med chassisnummer, utstyr, motortype etc foran i serviceheftet - en kopi av en siden kan være grei å ha foran seg - men normalt sett ikke nødvendig. Og bruk heller litt mer penger for å få en bil i best mulig stand, avtal gjerne en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten undertegnes, det gir et minimum av trygghet for dere og et grei dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfylt fra selgers side. Og er det feil eller mangler, ja da er de meget enklere å avtale utbedring av disse, evnt prisavslag, før kjøpekontrakten er undertegnet.
På biler som har aåvidt mange år på veien som det synes å være snakk om her, kan rust være et problem. Møller er en av flere norske importører som later som om den norske vinteren er opphevet og dropper understellsbehandling av bilene når de kommer til Norge. Mange eiere understellsbehandler bilene på eget initiativ, men etterehandling hver t annet til hvert tredje år blir jevnlig glemt. Mhp Fiat er jeg noe usikker på om bilene blir undersytellsbehandlet av importøren, men dette med etterbehandling er og blir noe som blir glemt. Dette i seg selv er god nok grunn til å insistere på en NAF-test. Koster ikke allverden, skal ikke rare feilen til før det bokstavelig talt blir en veldig god investering!