0

Dieselbil og tapt verdi

spurt 2022-09-01 23:11:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en 2014 mod Audi A6 allroad 3.0 Diesel. Kjøpte bilen i fjor da Diesel var nede på 13 kr for den rimeligste tankingen.

Men når har jeg prøvd og bytte den mot en el bil uten hell pga tapet er så enormt. Da jeg kjøpte bil i fjor varierte disse fra 330 000 til 430 000 kr.

Jeg endte opp med og kjøpe en til 365 000 kr.

I dag selges disse for snitt pris på 280 000 kr. Noe som for meg får ett tap på rundt 85 000 kr om jeg får solgt den.

Jeg bytter bil hvert eneste år og stort sett har jeg gått i minus,maks 15-20 000 kr. Men også tjent på enkelte biler, etter 1 år.

Har virkelig Dieselprisene ødelagt så mye for biler, at man ser at man får omtrent nybil tap på alt av fossil biler i dag ?

Og burde man akseptere tapet og tjene det inn igjen over tid med en feks Tesla med lading.?

Eller ha is i magen og håpe at drivstoff blir rimeligere og tilbake til 14/16 kr literen ? Men vil det gjøre noe med pris? Eller kun etterspørselen for diesel biler igjen ?

Eventuelt selge Audien nord i landet ? Bor på Østlandet.

Da jeg der st de dyreste ofte er oppi Tr.lag og oppover.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-09-02 12:03:55 +0100

Heisann – Audi A6 Allroad, ja. Det var jo en skikkelig komplett drømmebil. Den bød på alt det mange av oss ønsket seg. God plass, fint design gode ytelser fra en stor dieselmaskin, mye utstyr, firehjulsdrift, mye utstyr, gode kjøreegenskaper og en god dose status på toppen av det hele.

Mitt inntrykk er at nyere (opptil 6-7 år gamle) av kurante merker fortsatt er lett solgte. Eldre og avanserte biler med mye utstyr (slik som din Audi A6 Allroad) som potensielt kan gå i stykker, med dertil høye reparasjonskostnader, er nok noe tyngre å selge nå.

Drivstoffpriser, som har økt mye og fort, er en ting. En annen betydelig faktor er nok det grønne skiftet. Markedet har endret seg. Elbiler etterspørres på bruktmarkedet som aldri før. Utvalget har har også økt betraktelig bare de par siste årene. Alt tyder på at den trenden vil fortsette.

Er bilen din hel, fin og god er det jo ikke noe i veien for å beholde den et år til. Men om du vil vente til dieselprisen er tilbake på 15 kroner – da tror jeg du kommer til å ha den lenge … Om så likevel skulle skje er jeg l ikke helt sikker på om prisene spretter i været av den grunn. De eldre dieselbilene er nok en utdøende rase uansett, er jeg redd. Mange andre gjør akkurat som deg – ser etter en elbil istedenfor.

Du skal nok også lade mye før du tjener inn igjen de 80 – 90.000 kronene du taper her. Elbil er heller ikke så gunstig som det en gang var. En del av fordelene svinner bort, selv om de fortsatt vil være vesentlig billigere i bruk, både i bommer og energifylling, enn fossilbiler. Men som jeg har sagt mange ganger: Jo før man kommer i gang med elbil, desto mer sparer man.

Noen ganger, ganske ofte faktisk, må man bare lukke øynene å ta tapet når vi snakker om biler og økonomi. Eller rettere sagt verditap. Du er ikke alene i den båten, for å si det slik.

Å selge bilen i den delen i landet hvor man får mest for den er ingen dum ide. Mitt inntrykk er likevel at forskjellene ikke er veldig store lenger. Internett har på mange måter visket ut forskjellene. Om man sitter i Kautokeino eller Tønsberg så ser man de samme annonsene og sammenlikner priser. Men det er absolutt verdt å gi det en sjanse.

Jeg ønsker deg lykke til med overgangen til elbil og ønsker lykke til med salg av diesel-Audien!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-03 21:04:21 +0100

En grei sammenfatning fra Kamerat Benny. Det jeg kan tillegge, er at den desidert høyeste kostnaden ved det å eie bil i Norge, er overgangskostnaden. Altså summen av verditap, omtregistreringsavgift, nødvendige påkostninger, salgskostnader, plunder og heft osv osv.. Noe kynusk sett - om du bytter bil hvert 10. år i steden for HVERT år, sparer du lett mellom en halv og en million. Det kan du kjøre ovseleg langt på med en grei dieselbrenner! Og nei, det er faktisk ikke sånn at en bil ramler fra hverandre om du kjører den en stund! Jeg har hatt et bilhold basert på denne oppskriften et helt liv, mesteparten av livet har jeg overtatt bruktbiler som er kjørt alt fra 30.000 til 300.000, og kjørt dem noen hundre tusen til, som oftest til rundt 4-500.000 før bilen har gått videre til neste lykkelige eier eller blitt spiker, alt ettersom.

Såpass skal en god bil levere uten nevneverdige problemer, og oppskriften er enkel: jeg tar utgangspunkt i en bil som er i best mulig stand, og sørger for et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert. I yngre og litt blakkere år gjorde jeg mye selv, i siste del av min "bilkarriere" har jeg jaggu kunnet kjøpe nye biler til meg og konen, de planlegger vi å eie til vi går over til tog på permanent basis. At diesel og benzin koster ditt og datt - so what? Det er en forsvinnende liten kostnad i den store sammenhengen, og nei, elbil er faktisk ikke noen "free lunch" det heller, og vær du sikker på at bruksavgiftene kommer som et skudd i årene fremover! At det er "dyrere" med diesel? Kanhende, men ved langkjøring og lading langs veien er det absolutt bop-bop, dessuten slipper du rekkeviddeangst og ladekø. Alt har sine fordeler og ulemper, ikke sant?

Rett nok har jeg gjennomgaende satset på greie og mer "folkelige" biler enn det du har, jo dyrere en bil er, jo mer blir verditapet i kroner og øre år for år, sånn er det bare. Og ja, elbiler er tilstynelatende "gunstig" mhp verditap akkurat nå, og hvor lenge det er sånn, det er ute i det blå, leveringsituasjonen for nye biler er kritisk, og vil være det en god stund fremover om ikke vesten tar til vett og ordner opp i den selvpåførte energikrisen og andre kriser man har rota seg opp i. Men det var det derre med krystallkula! Det du vet med sikkerhet, er at du taper veldig, veldig mye penger på å selge den bilen du har etter et år. Om du venter 3-5 år, vil verditapet pr år bli vesentlig lavere. Så enkelt er det, og er bilen i normalt god stand, ja da kan det fort gå greit! Det vet du selvfølgelig ikke før etterpå, men du bør gå i tenkeboksen og sette opp grunnene for at du plent MÅ bytte bil på et papir! Dernest setter du opp gode og dårlige sider ved den bilen du har. Og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger