Audi og falsk varsel om oljenivå
Hei, Benny
Kan dere lage en sak om to svakheter hos Audi som Audi burde skjønt og varslet sine autoriserte importører, forhandlere og kanskje publikum om. De to svakhetene skylles en fryktelig at føler for måling av oljenivå faktisk er helt avhengig av ennvelfungerende føler som skal tenne varsellampen for «åpent panser»,
Fordi systemet må oppfatte at panseret er åpent i 30 sekund for å sette i gang en kalibrert måling sv oljenivå,
Problemet for Audi-eiere, kloden rundt, starter når de får gul oljelampe og varsel og om å etterfylle 0,5 L, gjøre ny måling og etterfylle ytterligere 0,5 L. For fella mange her har gått i, er å overse en annen feil som pleier å oppstå. Nemlig at føleren som skal tenne varsellampen for «åpent panser» har sluttet å fungere. Med fokus på oljenivå overser de at oljenivået ikke blir målt fordi systemet ikke oppfatter at panseret har vært åpnet. Så oljelampa fortsetter å lyse, mens de har fortsatt å etterfylle. Så har tusener av Audi, og sikker andre merker/modeller fra VAG, kloden rundt fått alvorlige følgeskader på grunn av at det er blitt fylt på for mye olje gjentatte ganger.
Dette er åpenbart noe Audi eller VAG burde forstått ville bli for teknisk for den gjevne bileier å resonnere seg frem til.
Da jeg selv fikk gul oljelampe kort tid etter at jeg hadde kjøpt den, oppdaget jeg tilfeldigvis at varsellampen til panseret ikke lyste da jeg åpnet panseret. Jeg søkte på internett og kom over et tips om å spraye føleren til panseret med elektronikkspray som løser rust, fjerner fett, støv og vann. da begynte føleren å virke og jeg fikk målt oljen og unngikk dermed å starte på noe som kunne ruinert motoren.
Denne vidoen på Youtube dokumenterer dette problemet…
Se videoen fra start helt til han har lest oljenivået via OBDII-skjermen. Spol så frem og se hva som skjer fra 10:28…