0

Hvilken bil holder lengst i kø Elvbil eller fossilbil

spurt 2022-08-30 17:49:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Havnet i en diskusjon her nettopp om hvilken bil som holder lengst i kø. Og da mener jeg Elbil eller fossilbil. Har hørt at Diesel holder lenger enn bensinbil. særlig på tomgang.

Settingen er jo da om hvilken bil man helst bør sitte i dersom man sitter bom fast i snøstorm over tid. Som da gjerne kan skje om man skal krysse det norske fjell. Det ble sagt at Elbil holder bedre enn fossilbil, men jeg kan ikke forstå at min Etron 55 skal holde i nærheten av min Citroen Jumpy.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-31 17:32:13 +0100

Her blir det nok dødt løp fordi om jeg ikke tror det forskes så alt for mye i dette. En moderne bensin eller diesel slår av motoren automatisk ved lyskryss eller i kø og da stiller de helt likt. La oss si du trenger varme fordi trafikken går seint så vil elbilen trekke på batteriene mens en diesel eller bensin gjerne har en liten webasto som starter og regner med at det stort sett går ut på ett men må diesel motoren i gang så er det nok tap for diesel bilen her. Men er Jumpyen din fyllt til randen i tanken og elbilen er ladet opp maks så kjører nok Jumpyen et par tre ganger lengre enn elbilen da den hele tiden må ha påfyll mens Jumpyen med sin 50-60 liters tank kan kjøre kanskje 80 mil må elbilen pent lade etter kanskje 20-30 mil.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-01 09:20:31 +0100

Slik jeg oppfatter spørsmålet gjelder det å finne hvilken bil som kan stå med varmeapparatet i gang lengst - på en kald fjellovergang - uten at bilen kjøres. Det er et regnestykke som ikke er så veldig komplisert. Energitettheten i diesel er omtrent 10 kWt pr liter. En dieselbil på tomgang produserer lite varme og har en virkningsgrad på omtrent 0,3, slik at den effektive energimengden som brukes til kupe-varme blir omtrent 3 kWt pr liter. En elektrisk bil har som regel varmepumpe og blir ganske effektiv til å varme kupeen. Trolig virkningsgrad 1-4, minimum 1-3.
La oss forutsette at varmebehovet er 3 kW. (3 kWt pr time) Da vil en dieselbil bruke en liter i timen - og med f.eks 60 liter på tanken være tom etter 60 timer. En elektrisk bil, med varmepumpe og virkningsgrad 1-3 klarer seg med omtrent 1 kW. Forutsatt batteristørrelse 60 kWt kan altså den varme i 60 timer før batteriet er tomt. Selvsagt vil vifte bruke energi i begge bilene. Det vil øke forbruket noenlunde likt i begge tilfeller, slik at forholdet mellom de to drivstofftypene forblir omtrent det samme. Altså er det dødt løp mellom de to. Eneste forskjellen er at rundt dieselbilen ligger det ei tåke av eksos...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-09-04 09:05:49 +0100

Som Kamerat Mercedes-Kona-Hilmar er inne på, en dieselbrenner vil ha et forbruk på en snau liter i timen på tomgang. Det som er litt uheldig, er at en dieselmotor utvikler svært lite spillvarme på tomgang. Det blir altså en lunken fornøyelse. Det er en grunn til at den kloke kjøper bil med dieselvarmer, det er en helt annen verden når det gjelder varme pr liter. Problemet er at dieselvarmeren sprer varmen gjennom bilens klima-anlegg, vips, så har man et ikke ubetydelig strømtrekk. Ja, man kan stå en god stund, men noe kynisk sett det er en grunn til at dieselvarmere har en timer som kobler dem ut etter en halvtime. Ja, man kan kombinere dieselvarmeren og la motoren gå litt innimellom, da får man også litt mer fart i sirkulasjonen av varme i blokka, derved kan man egentlig strekke tiden man kan ha det nogenlunde varmt i bilen med minst 50%. Har man en nødstarter og en reservekanne i tillegg, har man en backup om man skulle drite på draget. Men til syvende og sist, man kan IKKE legge opp til å stå i dagevis! Som alle med en viss erfaring legge opp til, man sørger for å ha godt med klær og drivstoff til både menneskene i bilen og bilen, da går alt så meget bedre. Normalt godt fjellantrekk er greit nok, gjerne med snøscooterdressen og truger i baksetet, da er man godt rustet. Men å legge i vei iført kortbukse og T-skjorte, med halv tank og maks en chipspose der bak? Da bør man heller holde seg hjemme! Og har man ikke dieselvarmer og en bil med full tank, enn si en normalt stor tank? Da holder man seg også hjemme!

Benziner? Tja, mer spillvarme, nok å starte bilen innimellom, men igjen, dette med strømmen på startbatteriet er en kritisk begrensning. Å la bilen stå og surre på tomgang er dårlig karma, en benziner bruker vesentlig mer enn en dieselbrenner. Derved går man tom for både benzin og strøm relativt kjapt.

Litt sånn er det med elbiler også, og der kan man faktisk IKKE ha en "bawckup" i form av en reservekanne med strøm. Det er også veldig variabelt hvor stor "tanken" er, og når man først har tappet ned batteriet, ja da er gode råd dyre om det er kaldt og ufyselig og mange mil over fjellet når kollonnen endelig letter anker. Og hvilken overraskelse, det går mer strøm når det er kaldt og snø på veien, enn si at klima-anlegget må jobbe bånn gass for å holde rutene isfrie. Noe kynisk sett: man har vesentlig større marginer å gå på med en dieselbrenner med dieselvarmer. Men som kamertene over er inne på, det dreier seg om å bruke hue og gjøre en nogenlunde edruelig vurdering før man legger i vei. Dernest sørger man for å fylle "tanken" på siste stasjon før fjellovergangen, ha nok med kaloriholdig mat og varm drikke til seg selv og passasjerene, og ikke minst, være utstyrt for å takle forholdene. En fjellovergang ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger