To ganger feil med AdBlue-system

spurt 2022-08-29 12:21:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

I november i fjor sendte jeg inn et spørsmål knytta til om jeg hadde noe å stille opp med overfor Audi/Møller da AdBlue-systemet på min 2017-modell A4 Avant havarerte, med knapt 80 000 kilometer på telleren. Nybilgarantien utløp like før feilen skjedde. Reparasjonsarbeidet innebar utskifting av hele AdBlue-systemet med tank, pumper, dyser og styreenhet, en jobb som kom på rundt 40 000 kroner. Verkstedet mente jeg burde prøve meg på en dialog med Audi/Møller på tross av at nybilgarantien hadde gått ut, ettersom de mente det nærmest var uhørt at dette systemet skulle svikte på en så ny bil. Audi/Møller var ikke interessert i å bidra med noe, som jo var forventet og forsåvidt innafor det som er rimelig å forvente.

I etterkant har jeg bytta ut A4-en med en A5. Nå har jeg fått nøyaktig samme feil på den, like herlig timet slik at nybilgarantien nylig har gått ut, og jeg står dermed overfor en reparasjon på 40 000 kroner igjen. Totalt har jeg da hatt reparasjonsutgifter på 80 000 kroner på 9 måneder, på grunn av at essensielle deler av bilens avgassystem feiler - deler som strengt tatt ikke burde feile så tidlig, og som ikke engang er lagervare hos verksteder men må spesialbestilles fra fabrikk i Tyskland. Jeg forstår at ting kan skjære seg med forholdsvis nye biler, men jeg syns det er "for gæli" at disse essensielle komponentene svikter på to etterfølgende Audi-er i mitt eie på så kort tid, og at dette bare er noe jeg skal forvente at kan skje med de konsekvensene det har for utgifter.

Har jeg urimelige forventninger? Tenker du at det kan være verdt å ta en prat med Audi/Møller igjen - har jeg en god sak her, eller er det bare en uflaks jeg må akseptere?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett