0

Selger tilbakeholdt informasjon

spurt 2022-08-26 23:27:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, kjøpte en bil av bruktbilgorhandler og selger sa at det ikke var noen mangler med bilen, så etter bilen var kjøpt kjørte jeg i ca 10minutter før det kom opp varsel om slitasje på bremsene, og nå har bilen vert på verksted 2 ganger på under en måned etter kjøpet. Har eg rett til å klage eller er det mitt problem ? Når eg kom hjem såg eg at det låg et sett med vremseklosser i bagasjerommet til bilen, for meg betyr det at di visste om at di var slitt men har ikkje informert meg. Ser i kontrakten at det står "kjøper har blitt opplyst om bilens tilstand" noe jeg mener jeg ikke har blitt opplyst om, har måtte bytte klosser og skiver framme og bak pluss nye calipere framme

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-27 09:45:48 +0200

updated 2022-08-27 22:07:53 +0200

Vel, du sier at bilen "har vært på verksted to ganger etter kjøpet"....jolly fine....bilen må jo repareres, ikke sant? Men har du vært i kontakt med bruktbilforhandleren? Eller har du bare oppsøkt verksted og betalt med et noe tilbakeholdent smil? Om du vil ha utbedret en mangel, må selger - her attpå til en forhandler - få en rimelig sjanse til å utbedre mangelen. Om du har dura i vei uten å klage tl selger, ja da har du et problem!

Ellers er det liksom fornuftig å lese gjennom kontrakten FØR kjøp....dernest fylles jeg med forundring når jeg leser at du ikke har sjekket bagasjerommet før du kom hjem! Ja, selger har en opplysningpslikt, for all del, og for en proffesjonell part går denne plikten ganske så langt. Men som kjøper har du også en unersøkelsesplilkt. Den kloke tar utskrift av en sjekkliste på nett, tar den med seg når han ser på bilen, og krøsser av etterhvert. Om bilen fortsatt ser grei ut, ja da avtaler man en NAF-test med selger FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten underskrives. Det er så enkelt som at selv en erfaren mekaniker klarer ikke å "sjekke" en bil grundig nok der ute på parkeringa hos selger, derfor overlater man den siste og avgjørende sjekken til en objektiv, proffesjonell aktør.

Win-win for begge, du slipper sånne ting som det du har opplevd, selger får dokumentert at han har oppfylt opplysningsplikten på en grei måte, og som vi vet, det er uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER! Og NEI - evenutelle "tilstandsrapporter" fra selgers egen verkstedsforbindelse eller for den sakens skyld, "nylig EU-kontroll", sier som regel alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Ja, det koster litt med en NAF-kontroll, men bare den bremsejobben du refererer til, er nok til å dekke inn en full NAF-kontroll mangge ganger! Ellers kan man jo avtale å splitte regninga for kontrollen, ikke sant? Uansett, ha dette i bakhodet til neste gang du er i markedet for å kjøpe bruktbil!

Ja, du kan endelig oppsøke selger nå i ettertid, er selger grei tar han kanhende litt av regninga, men bremseklossene fikk du jo med på kjøpet, ikke sant? Skivene og caliperne foran er a diffferent matter, men igjen, det er vesentlig ryddigere å klage til selger FØRST - og gi selger en ørliten mulighet til å rydde opp. Dernest bør du ha tre ting på plass før du oppsøker selger: du bør ha med deg fakturaen fra verkstedet du brukte, du bør lese nøye gjennom kjøpekontrakten og du bør lese gjennom forbrukerrådets "klageråd". Om du er i tvil på noe som helst punkt i kjøpekontrakten hhv "klagerådene", ja da tar du en telefon til det være seg NAF (da bør du være medlem, men et generelt råd kan du få) hhv forbrukerrmyndighetene og avklare det du eventuelt ikke forstår. Poenget er å være forberedt før du tar en forhåpentligvis hyggelig og konstruktiv samtale med selger. Du skal ikke se bort fra at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger