Først og fremst, en "garanti" er noe som kommer i tillegg til lovfestet reklamasjonsrett. Der har Mitusbushi bukta og begge endene. Man trenger egentlig ikke gi deg garanti i det hele tatt, men jolly fine, sier man to år, si takk og amen, og ta vare på kvitteringer mv! Det er forøvrig uten relevans for garantien hvem som dekker kostnadene, her deg eller IF. I ditt sted ville jeg kanhende gjort meg litt enfoldig og gjort forhandler oppmerksom på dette, og kanhende spurt om "jamen, burde ikke garantien være lenger enn to år på så dyre deler?" Koster lite å spørre, det verste som kan skje er at du fortsatt har to års garanti og får en gratis kaffekopp når du er innom merkeverkstedet.
Og reklamasjonsrett, det har du uansett. Her gjelder lovfestede premisser, og for reparasjoner som er ment å vare "vesentlig lenger" enn to år, som jo helt opplagt er tilfellet her, er reklamasjonsfristen 5 år. Du finner mer om dette HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...
Ellers ville jeg vel ikke ligger våken om natten, det er grunn til å håpe på at man har utbedret eventuelle svakheter som var årsaken til at den første girkassa sa takk for seg, og at den nye holder så lenge du eier blen. Det kan fort gå greit - lykke til!