0

Hva er egentlig akseptabel elektrisk kjørelengde på en ladbar c350e ?

spurt 2022-08-22 13:35:52 +0200

anonym bruker

Anonym

I forbindelse med at jeg i fjor kjøpte en Mercedes c klasse ( C350e ladbar hybrid)så fikk jeg beskjed av BOS (Bertel o steen) om at elektrisk kjørelengde var opp til 31 km. Underforstått, under ideelle forhold. Erfaringen så langt er at typisk vinterlige forhold gir en elektrisk kjørelengde på typisk 12-15 kilometer. Noe jeg, i alle fall til en viss grad, kunne sett for meg , og sånt sett ikke klager på. Men så kommer spørsmålet, og som bidrar til at jeg føler meg litt lurt av BOS. Når bilen i gode sommertemperaturer og på varme sommerdager, med helt bevisst veldig forsiktig kjøring, med en gjennomsnittsfart på 50- 60 km, korrekt lufttrykk, ingen raske akselerasjoner eller forbikjøringer, men kun sjåfør i bilen og uten annen last, på gode veier og i relativt flatt terreng - allikevel ikke får mer ut av bilen enn absolutt maks 22 kilometer - og gjerne ned mot 19-20 km , hva da ?? Det tilsvarer (ved 22 km) allikevel en reduksjon på omkring 29% selv om bilen kjøres/lades under helt ideelle forhold etter mitt skjønn. Bilens kjølevannspumpe er nylig byttet etter at jeg gjorde BOS oppmerksom på problemet med kort kjørelengde. De mente at dette (elektrisk kjørelengde) ville bli bedre etter byttet av pumpe. Det har ikke skjedd og den elektriske kjørelengden er om mulig like kort eller kanskje faktisk enda litt kortere. Kan dette forholdet danne grunnlag for reklamasjon ?? dvs reduksjon i pris /heving av kjøp. Med vennlig hilsen Dan Lyngmyr

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-22 21:23:57 +0200

Jeg ville nok spurt om hvilken relevans vannpumpa egentlig hadde ifht elektrisk rekkevidde. At du kan reklamere? Koster lite å prøve, oppskriften finner du HER:

https://www.forbrukerradet.no/forside...

Ellers fremstår ikke 22 km som speseilt kort rekkevidde ifht oppgitt rekkevidde, kfr det resultatet "Motor" hhv Broom har opplevd:

https://www.motor.no/hoy-komfort-med-...

https://www.tv2.no/a/8092628/

At dette kan gi grunnlag for reduksjon i pris hhv heving av kjøp? Tja, du kan alltids prøve deg gjennom forbrukerorganene , men jeg ville ikke tatt det for gitt at BOS brydde seg nevneverdig om dette. Sagt i klartekst: det er flere enn deg som har samme sorten bil med tilsvarende rekkeviddeproblematikk, derved er det ikke usannsynlig at stevningen ville ramle ned i postkassa hjemme hos deg før du rakk å feire et eventuelt positivt utfall i forannevnte instanser. Og skulle du få medhold i tingretten, ja da vil BOS garantert ta en runde i lagmannsretten også. Skal du ha noe som helst håp om å vinne frem, må du uansett ha minst en teknisk uttalelse som taler til fordel for ditt syn, men selv da vil en reduksjon som - noe kynisk sett - kun utgjør 1/3 ifht oppgitt rekkevidde - innebære en betydelig prosuell risiko for din del. I verste fall taper du så det suser og står med en saftig regning for motpartens saksomkostninger på toppen. Du bør mao først og fremst rådføre deg med NAF, det være seg sentralt eller lokalt, og ta det derfra - om du er NAF-medlem og NAF ser dette som en så prinsippielt viktig sak at man går inn og fører saken for deg, har du vesentlig større mulighet for å vinne frem.

Uten en slik oppbakning fra NAF eller andre? Da skal du ha svært god økonomi og være over gjennomsnittet klar over hva du går til - dette er tidkrevende, det er kostbart - og rettshjelpsdekningen i din kaskoforsikring - som jo skal dekke i de fleste tvistesaker - dekker typisk 100.000. Det dekker ikke engang første rettsrunde.

The Bottom Line er at du kan endelig klage, og prøve å komme i en fornuftig dialog med merkeverkstedet om å forsøke å rette opp i problemet. Det koster heller ikke noe å spørre om man vil tilby deg en kompensasjon for dette, du kan selvfølgelig være heldig! Men kommer du ikke i mål på dette viset, ja da kan du selvfølgelig prøve deg vs forbrukermyndighetene. Det tar tid, og du må - igjen - som et minimum ha en faglig uttaelse som bikker over i ditt favør. Jokeren er hvorvidt BOS vil bøye seg for et eventuelt vedtak som begunstiger deg og din sak. Det tillater jeg meg altså å tvile på, undre har selvfølgelig skjedd før, men BOS har en heller tvilsom merittliste, på lik linje med en unevnelig fabrikant av elbiler synes det rett og slett som om man spekulerer i å trekke egne kunder for retten i slike saker - kfr bla rustsakene - ja nettopp - i flertall!

Jeg ville nok gitt beng og glemt denne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger