Knallgodt svar fra Kamerat Wizard som vanlig. Det jeg kan tlføye, er at kvaliteten på stålet er en kritisk faktor her, spesielt tyske bilfabrikanter har en lei tendens til å bruke stål med relativt lavt karboninnhold i fjærene. Sammen med norsk veistandard, der vi er på verdenstoppen når det gjelder humpedidump, og ellers strør ut fartsdumper over en lav sko der det mot formodning skulle være litt jevn asfalt, er en skikkelig høydare når det gjelder å knekke fjærer! Legg til sånne ting som at mange fartsdumpere er bak staur og vegger feil dimensjonert, kanhende du også er blant de uheldige som av og til holder litt for lenge på bremsen og derved har "bånna" fjærene når du treffer et høl i veien eller en fartsdump, da knekker fjærene - før eller siden! Skikkellig! En annen vanlig variant er at du knekker en liten bit av fjæra. Det merker du ikke sånn uten videre, men det popper gjerne frem på neste EU-kontroll, det er jo egentlig godt synlig der nedenfra under bukken.
Stål med lavt karboninnhold ruster også, alt med seg bidrar til at fjærene - som du jo har opplevd - kan knekke. Fabrikkgarantien er na-na, og for at du skal kunne påberope deg "reklamasjon" må du som du har funnet ut, som et minimum kunne sannsynligjøre, primært bevise, at det forelå en mangel som bruktbilforhandleren må ha visst om når du kjøpte bilen. Når vi snakker om et fjærbrudd etter såvidt lang tid? Dels arbeider tiden for forhandleren her, dels vil dette raskt bli ansett som normal slitasje, selv om bilen ikke er kjørt stort, gjør 5 år og 8 måneder noe med en bil. Sånn er det bare - fabrikkgaranti hhv reklamasjonsretten må nødvendigvis ha sine begrensninger, det kan liksom ikke være sånn at en stakkars bilselger må stå ansvarlig like inn i evigheten.
Og ja, du kan endelig å fremme en sak gjennom forbrukermyndighetene, du finner fremgangsmåten på forbrukerrådets hjemmesider, men be advised, dette tar tid, og uten en faglig uttalelse som støtter opp under en eventuell reklamasjon, har du begrenset mulighet for å få medhold. At dette også dreier seg om relativt små summer vil kunne øke sannsynligheten for at du ikke får medhold ytterligere. Sagt i klartekst: jeg ville sett dette som rett nok en sur utgift, men legg det bak deg, kos deg med bilen i årene fremover. Lykke til videre, måtte de nye fjærene holde en stund!