0

Fjaerbrudd

spurt 2022-08-19 11:20:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei og takk for fint forum. Jeg har en BMW F45, som er 5 år og 8 mnd. gammel.

Kilometerstand 58000.

Hadde fjærbrudd bak i april og begge fjærer ble byttet.

Nytt fjærbrudd i juli foran og bilen ble tauet til mitt lokale verksted. Begge fjærer foran ble byttet.

Er dette normalt?

Har kontaktet BMW verksted, til ingen nytte, da garanti er utløpt.

NAF kontaktet, men jeg må bevise at dette var en mangel fra bilforhandler. Umulig oppgave. Bilen ble kjøpt hos Mobile Ensjø i november 2020 og har gått kun 3000 km. siden den gang.

Takknemlig for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-19 12:02:48 +0100

updated 2022-08-19 12:03:03 +0100

Først og fremst må ikke fjærer byttes i par på fremre eller bakre aksel uansett hva noen sier. Ellers er det som kan påvirke fjærer at bilen enten kjøres mye tungt lastet eller står begravd over tid ved tunge snøfall. Rust er nok mest trolig synderen og skal ikke mye angrep til for at fjærstålet svekkes. Nei var nok knapt en mangel når du kjøpte den og rust basert på hvor du befinner deg i landet med salting osv kan nok forhandler ikke lastes for. Fjærer kommer jo også inn under slitedeler fordi om noen biler kan gå til evig hvile med sine orginale fjærer mens andre kan ha byttet de både 2 og 3 ganger igjennom bil livet sitt. Så som du ser det varierer fra model til model og hva de utsettes for.

Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-19 15:03:30 +0100

updated 2022-08-19 15:04:42 +0100

Knallgodt svar fra Kamerat Wizard som vanlig. Det jeg kan tlføye, er at kvaliteten på stålet er en kritisk faktor her, spesielt tyske bilfabrikanter har en lei tendens til å bruke stål med relativt lavt karboninnhold i fjærene. Sammen med norsk veistandard, der vi er på verdenstoppen når det gjelder humpedidump, og ellers strør ut fartsdumper over en lav sko der det mot formodning skulle være litt jevn asfalt, er en skikkelig høydare når det gjelder å knekke fjærer! Legg til sånne ting som at mange fartsdumpere er bak staur og vegger feil dimensjonert, kanhende du også er blant de uheldige som av og til holder litt for lenge på bremsen og derved har "bånna" fjærene når du treffer et høl i veien eller en fartsdump, da knekker fjærene - før eller siden! Skikkellig! En annen vanlig variant er at du knekker en liten bit av fjæra. Det merker du ikke sånn uten videre, men det popper gjerne frem på neste EU-kontroll, det er jo egentlig godt synlig der nedenfra under bukken.

Stål med lavt karboninnhold ruster også, alt med seg bidrar til at fjærene - som du jo har opplevd - kan knekke. Fabrikkgarantien er na-na, og for at du skal kunne påberope deg "reklamasjon" må du som du har funnet ut, som et minimum kunne sannsynligjøre, primært bevise, at det forelå en mangel som bruktbilforhandleren må ha visst om når du kjøpte bilen. Når vi snakker om et fjærbrudd etter såvidt lang tid? Dels arbeider tiden for forhandleren her, dels vil dette raskt bli ansett som normal slitasje, selv om bilen ikke er kjørt stort, gjør 5 år og 8 måneder noe med en bil. Sånn er det bare - fabrikkgaranti hhv reklamasjonsretten må nødvendigvis ha sine begrensninger, det kan liksom ikke være sånn at en stakkars bilselger må stå ansvarlig like inn i evigheten.

Og ja, du kan endelig å fremme en sak gjennom forbrukermyndighetene, du finner fremgangsmåten på forbrukerrådets hjemmesider, men be advised, dette tar tid, og uten en faglig uttalelse som støtter opp under en eventuell reklamasjon, har du begrenset mulighet for å få medhold. At dette også dreier seg om relativt små summer vil kunne øke sannsynligheten for at du ikke får medhold ytterligere. Sagt i klartekst: jeg ville sett dette som rett nok en sur utgift, men legg det bak deg, kos deg med bilen i årene fremover. Lykke til videre, måtte de nye fjærene holde en stund!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-12-27 07:44:15 +0100

BMW-garantien min er utløpt. Jeg vil gjerne vite om jeg er kvalifisert for en erstatningsgaranti, og i så fall hvilken type garanti som passer best for meg. mapquest driving directions source

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-12-30 09:00:25 +0100

Jeg synes du bør ta den slope med til et reparasjonsverksted, hvor de kan fikse den for deg.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-04-10 02:42:39 +0100

Det er ikke normalt å oppleve fjærbrudd to ganger i løpet av noen måneder på en BMW som kun har gått 58000 km og er subway surfers online under seks år gammel. Selv om garantien er utløpt, kan du kontakte BMWs kundeservice og klage på problemet, spesielt siden bilen har gått så lite og har hatt gjentatte problemer med fjærbrudd. De kan kanskje hjelpe deg med å dekke reparasjonskostnadene eller tilby en rimeligere reparasjon.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger