0

Registerreimsbrudd

spurt 2022-08-15 13:07:59 +0100

Har en gammel Peugeot 405 med 1,9 diesel uten turbo ,hvor registerreima røk. Er det fare for et en av ventilene kan ha skadet stempel på en slik motor, eller er det trolig at bare en eller flere ventilstøtstenger er bøyd og ingen skader lenger ned i motoren er skadet ??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-15 14:44:25 +0100

updated 2022-08-16 10:21:35 +0100

Yepp det er fare men ikke alle motorer er interferance motorer så her må man gjøre en kompresjons test og nærmere undersøkelse på kammer og ventil løftere. Noen ganger går det bra alt ettersom men kan også ha gått galt her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-19 14:38:23 +0100

Uff og uff, dette høres ikke helt bra ut …

Men aller først: Peugeot 405 – det er en bil man ikke ser så ofte i trafikken lenger, men jeg husker godt da modellen dukket opp i 1988. Jeg jobbet som Peugeot-mekaniker den gangen.

Det er jo en grunn til at jeg stadig maser om å skifte registerreima i tide. Det koster riktignok litt, men ryker den på eldre biler, så er det ikke så rent sjelden at reparasjon ikke lønner seg. Da blir fort «dynga» neste – og siste – stoppested.

Det er heldigvis ikke slik at det på alle biler ender med motor-ras. På en del biler er det bare å montere ny reim og kjøre videre.

Jeg er dessverre redd at det ikke gjelder for din Peugeot 405 med dieselmotor. Om jeg ikke husker helt feil, så «butter» den. Det vil si at ventilene går i stemplene, at disse kan bli ødelagte og at rådene, og veivakselen i verste fall, blir skjeve. Videre bøyes ventiler og kanskje også ventilstyringene ryker og kamaksel og ventilløftere kan også gå føyken. Det hele kan bli en ganske dyr fornøyelse om man ryker på hele «gullrekka». Da er det nok «game over» for denne bilen.

Er man heldig slipper man unna med et par bøyde ventiler. Omstendighetene rundt bruddet på reima har mye å si. Skjedde det når du skulle starte opp bilen – eller skjedde det i 110 km/t på motorveien og på høyt turtall? Forskjellene på skadeomfanget i de to tilfellene kan som regel måles i titusenvis av kroner.

Uansett: Topplokket må av for kontroll av skadene. Så må man ta det herfra. Skrur man ikke selv begynner tusenlappene for et verkstedbesøk allerede nå å blåse unna.

Jeg kjenner naturlig nok ikke til tilstanden på bilen din, bortsett ifra at jeg forstår at den begynner å bli gammel. Her må man rett og slett vurdere, nøye, hva som er økonomisk forsvarlig å koste på opp mot bruksverdien bilen har for deg. Det er jo ikke akkurat billig å kjøpe en nyere bil, eller å få fatt i en brukt motor heller. Det baller gjerne på seg, fort og mye.

Jeg beklager at jeg ikke har et mer oppløftende svar å gi deg, men ønsker deg uansett lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-08-15 13:07:59 +0100

Sett: 152 ganger

Sist oppdatert: Aug 19 '22

Relaterte spørsmål

Antall visninger