Mye var bedre før, her var materialkvaliteten bedre! En del av forklaringen har med økonomi å gjøre, det er billigere å produsere dagens skiver, og noe kynisk sett, det gir saktens litt arbe' og inntekter for bilbransjen også! Dernest er det noe med bremseklosser og asbest - som jo var regelen i hine dage. At dagens klosser er uten asbest er gitt som grunn for at breseskivene må være sånn og sånn, uten at jeg blir overbevist av akkurat det argumentet. Uansett, jeg har selv gjort meg lignende tanker, i de tider jeg kjørte Lada - som jo hadde skikkelig godt dimensjonerte bremser, svære tromler bak - forøvrig i et rustfritt materiale - og tunge, relativt store, attpå til med dobbeltvirkende stempler, foran. Aldri problemer med skivene whatsoever, og mine tre Laddiser (og en Moskwitch) logga 1,2 millioner kilometer i familiens eie opp gjennom åra. Slik jeg kjenner russisk bilindustri, forstår jeg det dithen at man bruker stål med høyt karboninnholdt i skivene, litt som italienske motorsykler på den tiden: der trakk man det faktisk enda et hakk lenger, med støpejernskiver! Brutal bremsekraft var bare fornavnet! Men igjen: klosser med asbest!
At bilindustrien utmerket godt kunne klart å produsere biler med skiver som holdt en liten evighet? Garantert! Men det er et tegn i tiden: vi lever i et bruk-og-kast-samfunn, der en spiral med stadig høyere forbruk, stadig sterkere økonomisk vekst, er mantraet! Da blir det som det blir! Du finner forøvrig igjen dette problemet i bremsekaliperne: Lada-caliperne ga aldri problemer, de fungerte år ut og år inn. "Moderne" cailpere, spesielt den morsomme sorten med stempel på den ene siden og en sånn derre sleide som trekker den andre klossen, er noe dritt! De henger rett og slett - før eller siden - helst før! Så joda, mye var bedre før, jeg forstår veldig godt alle som savner sin gamle Amazon og så videre! Når jeg ser "Volvo" og "S60" i headeren, tenker jeg likevel at du har et greit kompromiss! Volvo er Volvo, måtte du bli nesten like førnøyd med den Volvoen du har nå som Amazonen!