0

Rust på bremseskiver.

spurt 2022-08-14 08:49:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg merker meg at det legger seg fort rustbelegg på bremseskivene bare bilen har stått en dag eller mer etter en vask. Min første bil var en Volvo Amazon 122S 1959-modell. Dette var på slutten av 60-årene. Da hadde jeg ikke råd til vinterdekk så jeg lot bilen stå vinteren over i luftig garasje. Jeg vasket bilen godt før jeg satte den i opplag. Om våren skulle bilen ut igjen og det gikk utmerket. Tenker da på rust som kunne ha samlet seg på bremseskiver. Ingen problemer der da. Hadde jeg gjordt det samme i dag ville nok bilen blitt fraktet på verksted med låste bremser. For det har jeg erfart dog ikke for så lang tid men likevel. Hva er grunnen til denne forskjellen ? Burde jo vært omvendt. Med vennlig hilsen Thore Opstad.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-14 11:11:14 +0100

Mye var bedre før, her var materialkvaliteten bedre! En del av forklaringen har med økonomi å gjøre, det er billigere å produsere dagens skiver, og noe kynisk sett, det gir saktens litt arbe' og inntekter for bilbransjen også! Dernest er det noe med bremseklosser og asbest - som jo var regelen i hine dage. At dagens klosser er uten asbest er gitt som grunn for at breseskivene må være sånn og sånn, uten at jeg blir overbevist av akkurat det argumentet. Uansett, jeg har selv gjort meg lignende tanker, i de tider jeg kjørte Lada - som jo hadde skikkelig godt dimensjonerte bremser, svære tromler bak - forøvrig i et rustfritt materiale - og tunge, relativt store, attpå til med dobbeltvirkende stempler, foran. Aldri problemer med skivene whatsoever, og mine tre Laddiser (og en Moskwitch) logga 1,2 millioner kilometer i familiens eie opp gjennom åra. Slik jeg kjenner russisk bilindustri, forstår jeg det dithen at man bruker stål med høyt karboninnholdt i skivene, litt som italienske motorsykler på den tiden: der trakk man det faktisk enda et hakk lenger, med støpejernskiver! Brutal bremsekraft var bare fornavnet! Men igjen: klosser med asbest!

At bilindustrien utmerket godt kunne klart å produsere biler med skiver som holdt en liten evighet? Garantert! Men det er et tegn i tiden: vi lever i et bruk-og-kast-samfunn, der en spiral med stadig høyere forbruk, stadig sterkere økonomisk vekst, er mantraet! Da blir det som det blir! Du finner forøvrig igjen dette problemet i bremsekaliperne: Lada-caliperne ga aldri problemer, de fungerte år ut og år inn. "Moderne" cailpere, spesielt den morsomme sorten med stempel på den ene siden og en sånn derre sleide som trekker den andre klossen, er noe dritt! De henger rett og slett - før eller siden - helst før! Så joda, mye var bedre før, jeg forstår veldig godt alle som savner sin gamle Amazon og så videre! Når jeg ser "Volvo" og "S60" i headeren, tenker jeg likevel at du har et greit kompromiss! Volvo er Volvo, måtte du bli nesten like førnøyd med den Volvoen du har nå som Amazonen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-15 10:59:54 +0100

Er nok også en liten trend med alufelger og store hjul som påvirker her, før var det nesten helt lukket inn til bremseskivene med sine stålfelger og kapsler og var mere beskyttet mot vær og vind. Jeg tar alltid en liten tur etter vasking for å tørke bremsene og ja det hjelper samt sørger for litt kraftig innbremsing i ny og ne eller nipper litt i håndbrekket slik at også skivene bak får en rust rens av og til.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger