Utrykningskjøretøyer er satt opp fra fabrikk, kall det gjerne "fabrikktrimmet", med de konsekvenser dette de facto har for lovligheten og godkjenningen - BMW garanterer for moroa - det innebærer bla at all dokumentasjon, alle godkjenninger er på plass. Den greia du nevner, var en konsekvens av hastverk og lastverk i tilknytning til politets evalueringsprosess i forbindelse med datidens anbudsrunde. Bilene som faktisk ble levert, hadde selvfølgelig alle godkjenninger på plass, ingen seriøse aktører, og aller minst polititet, tenker så mye som tanken på å slippe en "garasjetuner" til på bilene sine!
Ellers er det ikke overvettes med krutt i bilene, man er også opptatt av pålitelighet, enn si sikkerhet. Man kan mene mye rart om politiet, men de avdelingene som har litt hissigere biler i garasjen, er også blant de som tar sikkerhet svært, svært seriløst. I hine dage fikk jeg ved et par-tre anledninger sett nærmere på et par av UP sine biler, den ene var en Volvo 140-serie, to-dørs som så ut som en hvilken som helst gubbebil. Den viste seg å ha det vi kalte "competition-trimma" motor under panseret, rundt 160-180 hk var det i de tider, og så man nærmere på bilen, viste det seg at man også hadde bremser og hjuloppheng, for ikke å snakke om stålplater i dørken, som så absolutt ikke var "standard". Jeg lå på sånn circa fartsgrensa på E-18 en gang når denne Volvoen kom ut på veien et godt støkke bak meg, på null komma null blåste den forbi og innhentet "noen" langt der fremme. Så joda, det fløtta seg. At jeg var litt impregnert av denne Volvoen, hadde med et par knaller jeg kjente å gjøre, den ene hadde en Volvo Duett, den andre en Amazon, med tilsvarende motorisering. Det gikk ganske bra det også kan du si - men begge hadde jo sine små og litt større episoder med politiet, det er f.ex dårlig karma å blåse forbi en sivil politibil på motorveien inn mot Oslo i opp mot de 200!
En annen interessant biltype som ble brukt både med og uten saftblander på taket, var Opel Rekord. Dvs, det var det som sto utenpå, men instrumenteringen og eksosanlegget, enn si motorlyden og ytelsene sladret jo om at det satt motor fra Commodore under panseret. Kameratene som kjørte motorsykkel i de tider ble fotgjengere i tur og orden gitt, dette var IKKE den vanlige, daue Rekorden nei! En bil som innhenter motorsykler med kvartmiltider i lave 12'ere er IKKE noen pinglebil! Du kan si det sånn at gone var the days da politet kun hadde Volkswagen-busser og Ford Transit, enn si Volkswagen bobler, sånn fra midt en av 70-tallet og oppover fikk de litt etter litt bilene de fortjente for å gjøre en best mulig jobb!
The Bottom Line er at nei, det er ikke voldsomme ytelser, men si "litt mer" enn det som er vanlig. Dernest vil man ofte kunne se at bremsene er godt dimensjonerte - men som vårt store orakel Benny så treffende skrev forleden, det er ... (more)