0

Volvo V 90 AWD

spurt 2022-08-13 06:41:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Har kjøpt meg en 2017 model V90 D5 AWD som er Polestar optimert. Er veldig fornøyd med bilen. Den har nå gått 65 tusen. Er dette et lurt kjøp for fremtiden.? Tenker at dette kan være en bil som kanskje kan holde seg like gått i pris som V70 CC og forrige V60 CC med D4 od D5 motorer. Er det noe spesielt som en må passe på , kan gå åt skogen , på V90 AVD og D5 motor? Har du noen synspunkter rundt dette? Mvh Jørn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-13 09:42:40 +0100

Et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling og jevnlig etterbehandling inkludert, er et godt utgangspunkt. Nå kjenner jeg ikke Volvos serviceprogram, men oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, max 20.000 km ved mye langkjøring, er en selvfølge her, "longlife" intervaller, som unevnelige fabrikanter har lagt seg på, burde vært forbudt ved lov, det er så enkelt som at "moderne" olje samler opp akkurat like mye snafs og kondensvann som før, og degraderes deretter. Og dette med understellsbehandling - det koster litt, men som du vil se om du søker litt på f.ex Motors nettsider, også Volvo ruster, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være god nok for norske vinterveier og veivesenets evige bruk av kjemikalier som får stålmarken til rape av fryd!

Dernest - en undervurdert ting: kjør med vett! "Aktiv" kjøring er en skikkelig høydare for å ødelegge en ellers god bil på no time. En god ting med en dieselbil er å lære seg å kjøre på momentet fremfor å piske turtall, det gjør mye med drivstofføkonomien, men enda mer for motorens levetid. Tenk også OLJETEMPERATUR når du legger i vei, å piske turtall på kald motor er å tigge om trøbbel - det gjelder alle konvensjonelle motorer! Og som vi vet, en dieselmotor har lite spillvarme, det tar altså en stund før olja når det vi kan kalle driftstemperatur. Ja, man må gjerne mene at 50 grader er nok, men for min del er jeg snill med gasspedalen til olja ligger på 80-90 grader med mine VAG TDI. I praksis innebærer det et par-tre mil ved de temperaturene vi har her i vest - hadde nær sagt året rundt. Ved minus 10 og mer, ja da er man ekstra oppmerksom på dette, og ved 20 blå, da har jeg opplevd at motoren ikke blir driftsvarm uten hjelp fra dieselvarmeren. Sånn er det bare, ikke noe problem så lenge man er oppmerksom på det, det er liksom prisen man betaler for høy virkningsgrad og lite spillvarme = lavt drivstoff-forbruk.

At "oppskriften" over fungerer? Tja, jeg har ikke eiet så mange biler opp gjennom livet, årsaken til det er enkel og grei at jeg tror på å ta vare på bilene mine og eie dem lenge, typisk kjører jeg dem til kilometertelleren bikker 4-500.000 km før jeg lar dem gå videre til neste lykkelige eier hhv lar dem bli spiker, alt ettersom. Såpass skal en god bil kunne levere uten nevneverdige problemer, og en kvalitetsbil som Volvo har som vi vet, et godt rykte i så måte! Noe kynisk sett, det blir litt som med hunder, det er egentlig langt mellom direkte dårlige biler, men du og du, så mange bileiere som lar bilene gå for lut og kaldt vann! Ta vare på bilen og den tar vare på deg er en god leveregel! Gjør du sånn med kona også, ja da kan det fort gå deg veldig bra her i livet!

Om bilen holder seg godt i pris fremover? Overveiende sannsynlig, Norge er et land med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger