0

Satse på ukjent nykomling?

spurt 2022-08-10 10:27:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg er over gjennomsnittlig bilinteressert. Kjører Alfa Romeo Giulia ‘17 modell. Strålende bil som selvsagt har noen Alfa-nykker. For å komme til fjells har jeg en gammel Suzuki Grand Vitara (jada, kjedelig men samtidig herlig upretensiøs og dugandes). Nå vil jeg snart gå elektrisk, og kan ikke vente på Alfa, selv om det ville vært førstevalg (da må jeg sikkert vente 5 år+). Et par- tre år kan jeg vente, men markedet drukner i kjedelige alternativer (type familie rundt 500.000 grensen). Mustang er OK, men ikke mer. Kinesisk er utelukket. VW? Puh, så dørganes kjedelig. Men Fisker Ocean virker lovende, bak den står en entusiast som mener alvor! Så spørsmålet blir: Tørr jeg å satse og reservere denne, eller bør jeg vente til den er på markedet og er blitt grundig testet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-10 12:24:24 +0100

Jaguar I-Pace eller MG ZS er jo gode alternativer her, det jeg har lært opp igjennom årene er at det er svært enerverende å måtte vente i det vide og det brede på en bestilligs bil som kanskje mangler komponenter osv osv. Fisker har vel samme problemet som alle andre produsenter her ang tilgang på databrikker.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-10 17:26:39 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard, gå for et kompromiss fra en importør som faktisk kan levere biler innenfor rimelig tid og ta det derfra. En pekefinger er dog på sin plass: sørg også for å velge et merke som har orden på tilgangen på såvel verkstedstjenester som reservedeler. Dette utlukker unevnelige amerikanske elbiler hvor navnet begynner på T og slutter på A. Når det gjelder Fisker og de derre, har man en historikk som tilsier at den kloke lener seg tilbake og lar andre være prøvekluter. Og som Kamerat Wizard sier, tilgangen på "byggestenene" til alt som har med elektronikk å gjøre, er en skikkelig joker. Jeg så senest i går en nyhetsmelding som bekreftet at eksporten av en lang rekke kritiske metaller fra den russiske føderasjon til USA hadde stupt, og som vi vet, hele rekka med innsatsfaktorer er underlagt eksportrestriksjoner fra Moskva sin side. Kall det gjerne et kraftig svar på den amerikanske handelskrigen mot den russiske føderasjon og ellers alle nasjoner som ikke hopper når Onkel Sam sier hopp. Derved utelukker man i praksis også den andre store aktøren som kontroller en betydelig del av verdensmarkedet for bla sjeldne jordmetaller.

Ja, jeg er klar over at jeg her fokuserer på USA, men når EU dilter med, ja da får det konsekvenser, spesielt for elektronikkproduksjon, men også for batteriproduksjon og derved elbiler spesielt. Legg til at den russiske føderasjon og Ukraina er store underleverandører for alt fra ledningsnett til dekk....! Derved er det ikke bare en ku som er løs, men hele fjøset! Og siden vi tross alt lever på samme planeten alle sammen, ja da er det ikke "bare" å diversifisere og trylle frem det som måtte trenges for å holde vestlig bilindustri i gang! Med Asia er det et stykke på vei en noe bedre situasjon, men så var det dette med Taiwan da, mer enn 60% av verdens halvlederbrikker kommer fra....Taiwan.

Når hele fjøset er løs på en gang, ja da er det ingen forunt å spå om fremtiden. Nettopp derfor bør du velge en bil som kan leveres "nå", fremfor å vente til manjana. I ditt sted ville jeg nok også stukket fingeren en smule i jorda, om du ikke har en usedvanlig robust økonomi er det verdt å merke seg at Ola Dunk deler skjebne med resten av vesten, han får mindre å rutte med. Enkelt og greit. Du ser selv eksperten på egen økonomi, egne behov for bil osv, men som autorisert gjerrigknark vil jeg råde deg til å sørge for å ha et solid buffer, altså litt å gå på. At en bil er "kjedelig" sånn og sånn? Ærlig talt, skrell av deg slike fordommer, sett opp en prioritert liste over egenskaper som må være på plass, både ifht familiens behov og preferanser ifht sikkerhet, utstyr mmm, og ta det derfra. Bruk litt tid, prøvekjør gjerne flere aktuelle biler, sogar Skoda og VW, du skal ikke se bort fra at du kan få deg et par positive overraskelser. Lykke til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Bil er følelser, for noen. Ellers kunne vi jo alle bare kjøre komfortabelt og trygt fra A-B i hver vår Toyota. Og vi hadde ikke trengt Broom og dess like. Jeg kjører heller Alfa Romeo og møter den med et smil om munnen hver morgen enn å sette meg inn i en maskin konstruert uten lidenskap.

4 hjul gravatarbilde4 hjul ( 2022-08-11 22:12:13 +0100 )rediger
0

besvart 2022-08-10 17:27:36 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard, gå for et kompromiss fra en importør som faktisk kan levere biler innenfor rimelig tid og ta det derfra. En pekefinger er dog på sin plass: sørg også for å velge et merke som har orden på tilgangen på såvel verkstedstjenester som reservedeler. Dette utlukker unevnelige amerikanske elbiler hvor navnet begynner på T og slutter på A. Når det gjelder Fisker og de derre, har man en historikk som tilsier at den kloke lener seg tilbake og lar andre være prøvekluter. Og som Kamerat Wizard sier, tilgangen på "byggestenene" til alt som har med elektronikk å gjøre, er en skikkelig joker. Jeg så senest i går en nyhetsmelding som bekreftet at eksporten av en lang rekke kritiske metaller fra den russiske føderasjon til USA hadde stupt, og som vi vet, hele rekka med innsatsfaktorer er underlagt eksportrestriksjoner fra Moskva sin side. Kall det gjerne et kraftig svar på den amerikanske handelskrigen mot den russiske føderasjon og ellers alle nasjoner som ikke hopper når Onkel Sam sier hopp. Derved utelukker man i praksis også den andre store aktøren som kontroller en betydelig del av verdensmarkedet for bla sjeldne jordmetaller.

Ja, jeg er klar over at jeg her fokuserer på USA, men når EU dilter med, ja da får det konsekvenser, spesielt for elektronikkproduksjon, men også for batteriproduksjon og derved elbiler spesielt. Legg til at den russiske føderasjon og Ukraina er store underleverandører for alt fra ledningsnett til dekk....! Derved er det ikke bare en ku som er løs, men hele fjøset! Og siden vi tross alt lever på samme planeten alle sammen, ja da er det ikke "bare" å diversifisere og trylle frem det som måtte trenges for å holde vestlig bilindustri i gang! Med Asia er det et stykke på vei en noe bedre situasjon, men så var det dette med Taiwan da, mer enn 60% av verdens halvlederbrikker kommer fra....Taiwan.

Når hele fjøset er løs på en gang, ja da er det ingen forunt å spå om fremtiden. DEt eneste vi kan være sikre på, er at her kommer ting til å ta tid, lang tid! Nettopp derfor bør du velge en bil som kan leveres "nå", fremfor å vente til manjana. I ditt sted ville jeg nok også stukket fingeren en smule i jorda, om du ikke har en usedvanlig robust økonomi er det verdt å merke seg at Ola Dunk deler skjebne med resten av vesten, han får mindre å rutte med. Enkelt og greit. Du ser selv eksperten på egen økonomi, egne behov for bil osv, men som autorisert gjerrigknark vil jeg råde deg til å sørge for å ha et solid buffer, altså litt å gå på. At en bil er "kjedelig" sånn og sånn? Ærlig talt, skrell av deg slike fordommer, sett opp en prioritert liste over egenskaper som må være på plass, både ifht familiens behov og preferanser ifht sikkerhet, utstyr mmm, og ta det derfra. Bruk litt tid, prøvekjør gjerne flere aktuelle biler, sogar Skoda og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger