0

Hvilke bremser er det som kobles inn ved bruk av crusecontroll.

spurt 2022-08-09 15:31:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Hvilke bremser er det som kobles inn ved bruk av crusecontroll. Er mange dype tunneller her. Virker som bremseklosser bak har unormal slitasje, så jeg lurer på om bilen holder igjen med bakhjul bremsene

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-09 19:07:41 +0100

En konvensjonell cruisekontroll aktiverer ikke bremsene i det hele tatt, den opprettholder kun hastigheten gjennom gasspådrag. Jeg regner med at du tenker på adaptiv cruisekontroll, der aktiveres bilens ordinære bremser ved behov, dvs når motorbrems ikke er tilstrekkelig til å redusere hastigheten så og så mye innenfor et satt tidsrom. Og som du antagelig har opplevd, er det en situasjon som krever mer enn det vi kan kalle moderat bremsekraft, får du beskjed om å tråkke på bremsen. Og er det behov for en seriøs Bjartmar Bråstopp, ja da får du kollisjonsvarsel og nødbremsysystemet aktiveres. Alle varianter over temaet innebærer imidlertid at bremsene på alle fire hjul aktiveres, med mer eller mindre kraft. Sånn må det være, det ville vært ekstremt utfordrende å designe et slikt system som bokstavelig talt kun baserte seg på håndbrekket.

En del av dette bildet er at det primært er bremsene foran som bidrar til å stoppe bilen. i normalsituajsonen er det altså bremsene foran som "brukes" og derved slites mest. Derved er det ikke uvanlig at caliperne bak rett og slett "setter seg", ja sogar ligger innpå hele tiden, med de konsekvenser dette har for slitasje på såvel klosser som skivene bak. Ikke minst i Norge, der en dyktig sjåffør med en dieselmotor under panseret egentlig kan klare seg med svært lite bruk av bremsene. Her må jeg ile til og tilføye at det egentlig er motor-uavhengig, men mange av oss som kjører diesel, det være seg i personbiler eller tungbiler, ofte vil tilegne oss en kjørestil der vi kjører ekstremt jevnt og mykt, vi lærer oss å lese trafikken, vi kjører på momentet, dette påvirker mye mer enn bare måten vi aksellerer på, det gjør også at vi reduserer hastigheten like mykt, Legg til at norske fartsgrenser ikke akkurat er det mest krevende ifht harde nedbremsinger!

En av konsekvensene er altså at caliperne "setter seg", ja stemplene osv kan sogar stå bjønn! En kjent kur er en demontering og litt kjærlig omsorg med kobberfett, det krever en mekaniker av den gamle skolen, en av dem som faktisk har lært faget og ikke bare skifter calipere i hytt og p. Men for all del, før eller siden kommer man til det punktet der en eller begge calipere må skiftes. Og nei, dette problemet fanges ikke alltid opp ved vanlig service, men ved EU-kontrollen vil det naturlig nok stikke ut som en vond finger der bak!

Nei, selv om det er aldri så dype tunneler, kjører du som folk flest vil det ikke være behov for spesielt harde oppbremsninger nedover mot bunnen. Du bremser med motorbrems, du gir gjerne et lett trykk på pedalen. Da er det som nevnt over, primært foran bremsene gjør jobben. Så også med adaptiv cruisekontroll aktivert. Det jeg ville gjort i ditt sted, var å sjekke for eventuell varmgang ved vanlig kjøring på tilnærmet flatmark. Foran skal det ikke mye til før det er merkbart høyere temperatur, men bak skal det normalt sett være sånn circa lufttemperatur - nettopp fordi bremsene ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger